Tuesday, January 30, 2018

Cerita emak2 je ni... kisah 15 thn dulu

Assalamualaikum guysss!

Macam dah nak bersawang plak belog ni.
Haih.. seram!.  Ada baiknya arini ai buat "novel" lagi.  Tapi cerita emak2 je lah. Kebetulan sedang berlangsungnya hari kelahiran anak kedua yg tercinta.  Sekurang2nya menjadi hujah2 untuk menidakkan apa yang Qistina gusarkan spt katon di bawah ini, juga pernah dinyatakan dlm entry ini.






Saat mengandungkan Qistina ...  mama menjadi lebih aktif dan kreatif walau trimister pertama dilalui dengan penuh pancaroba di mana alahan mengandung yg amat teruk.  Baring sokmo tepi bilik air, mabuk 24 jam.

Mengidam apa?.

Tak glamer betul yg diidam!. Ubi kayu! Arwah Atok Aki (my FIL) mencari sampai hujung kampung bawak dgn motor plak tu.  Sian Tok Aki.


Pix ubi kayu x de.. kita ganti keledek je lah..
aritu buat keria gula melaka.


Dimanjakan orang sekeliling

Tak cukup dgn ubi, mengidam ketiwol plak.. demi nak menggayakan selera tekak yg makan apa2 pun tak lalu,  sampai jiran kat JB buatkan.  Mak Misah nama dia, jiran Tok Ibu.

Tak cukup dgn itu.. mengidam sayur air Nek Ngah.  Nek Ngah buatkan jugak. Pendek kata.. memang dimanjakan betul masa ngandungkan Qistina.  Naik segan pun ada.  Nyesal juga tercakap apa yg diidam.. rupa2nya dorang sampaikan.


Tak Dapat Join Umrah

Dlm pada mabuk2 tu, tetiba dapat panggilan umrah, mama mikir cemana dgn keadaan asik muntah2 nak gi sana?. So.. terpaksa lah mama melupakan hasrat hati dan abah pegi berempat je dgn Ain, Atok dan Arwah Tok Aki untuk kali pertamanya buat Abah. Sian abah kena dukung Ain sensorang, dah la bambam.


Menangislah mama rindukan Ain.  Ain kecik lg masa tu.. baru 4 thn. Terpingga2 Ain napa mama tak ikut.  Kat sana pulak Ain demam panas, terkejut agaknya dgn cuaca.. bertambahlah Mama sedih.  Oh ya.. masa tu Mama stay dgn Cik Som sementara dorang gi umrah.  Btw.. alhamdulillah.. kat sana Ain disayangi oleh semua  Arab2 yg ditemui. Dorang kan memang suka budak!.  Korang kalau pegi umrah... bawaklah anak!.  Memang habis merah pipi anak korang dicium dorang.

Mama Bertukar Jadi Perkasa

Sehari lepas tu.. mabuk mama pun ilang.  Nyesal juga tak join gi umrah. Berkobar2 plak blaja driving.  Haha.  Mcm2 je Mak Buyong ni semangat dia.  Alhamdulillah lulus dgn jayanya berkat anak dlm kandungan.

Inferon

Paling memeritkan kepekatan darah kurang padahal mcm rajin mkn seafood, 10 hari berturut2 kena ulang alik klinik  injek inferon!. Ya Allah sakitnyaaaa!.

Masa 6 ke 7 bln... tetiba Qistina mcm dah nak keluar dari perut, tak sabar melihat dunia. Mama warded.  Kebetulan Atok pun ada kat JB duduk dgn kita.

Doktor masukkan ventolin.  Sampai demam mama dibuatnya kena cucuk jarum besar kat tangan.  Semalaman mama tak leh tido, gusi plak bengkak entah asbab apa, kalsium mama dicurik Qistina kot?.


Pembawakan Budak

Emmmm... antara "pembawakan budak", Mama berubah jadi cerewet. Itu ini semua geli.   Atok yg cakap.  Haha..

Lain2, Mama addicted dgn game.  Mlm sebelum melahirkan sempat lg main game sampai pecah ketuban dan lahirlah puteri itu. Tak lama pun kat labour room. Sejam je kot.

Alhamdulillah.. 15 thn berlalu peristiwa itu.

Itu sajalah yg mampu Mama tuliskan. hampir2 lupa.. sebab confuse antara kelahiran Qistina dan Shashal sebab tahun dekat2 je.

Korang plak,  ada mengidam pelik2 tak?.



















No comments:

Post a Comment

Komen anda adalah tanggungjawab anda sendiri. Admin blog tidak akan bertanggungjawab atas komen yg berbentuk umpatan atau kejian.