Monday, September 3, 2018

Menu apa yang banyak guna otak?.



A no brainer menu that I cooked last 2 days.  Daging air asam.   Blend2 rebus.. pastu hiris bwng2 campak2.. sedia dihidang.  Senang je kan?.  (Recipe sila google).

Abaikan hirisan dagingnya yg kurang jelita, it was originally like that from the market.  Nak lawo kena guna daging batang pinang, rebus dan hiris ye.

Itulah contoh penggunaan perkataan "no brainer" yg bermaksud -  ahhhhh senang je tu.  Resepi tu senang nak buat.  Kacang or Peace of cake!.   Bukan bermaksud "takde otak".

Resepi yg tak senang dan byk guna otak pulak macam mana rupa dia?.   Sila bagi contoh?.

Buat cappucino walaupun kita nampak mudah, tapi sebenarnya perlukan kepakaran yg tinggi. Saya rasa ia juga antara menu yg perlukan otak sebab untuk frothing process, kita kena tahu the right temperature, how many shot of coffee needed and so on.   Buih2 di atasnya harus terapung2 dan jika gula yg berat itu pun diletakkan di atasnya ia masih tidak melelas ke bawah.  Itulah kreteria cappucino yg sebenar.


Sukatan coffee berbeza2 antara cappucino, latte, long black dan sebagainya.  Barista harus pakar dlm bidang ini especially when they need to handle crowd.




Sebab tu kalau beli dari mesin tanpa air tangan manusia, rasa dia sedikit berbeza.

Ok lah.. saya perlu mengakhiri penulisan ini walaupun banyak yg ingin saya ceritakan.   Inshaallah akan muncul kembali setelah tugasan selesai.


p/s  :  menu apa yg byk guna otak menurut anda?.


4 comments:

"Lisanmu adalah Syurga Nerakamu."
Komen anda adalah tanggungjawab anda sendiri. Admin blog tidak akan bertanggungjawab atas komen yg berbentuk umpatan atau kejian.