Saturday, August 8, 2020

Kenapa Perempuan Cantik Adakala TAK BAHAGIA?

Assalamualaikum uollz...

Sejak covid ni.. dah tak join kenduri kendara lagi.. tapi alhamdulillah dah wakilkan hubby untuk mengikuti tazkirah zoom on line bersama mereka.  Selalunya hubby akan sinopsiskan semula pertambahan ilmu yg diperolehi... dan untuk malam ni bertajuk.. PEREMPUAN CANTIK.


Wauuu!.   Tajuk apakah itewww??.   Perempuan2 cantik!!.  Kamu dan kamu sila baca...


Gambar sekadar hiasan..
Sweater in de making.




Ain pula sibuk dgn aktivity kebajikan..
dan balik bawak  makanan pelbagai kaum..
antaranya kek chiffon arab ni.




Cara Untuk Bahagia Bagi Perempuan Yang Cantik...

Tafsiran cantik adalah subjektif ye..

Kebetulan kat FB ada fren ni.. orangnya cantik, rumah besar, barang kemas berselirat (sebab selalu nampak beliau upload jemarinya yg mulus). Tapi  tak pernah terdetik di hati ai untuk melabel beliau riak.. sebab memfollownya sudah agak lama, kiranya dah faham segala yg dibuat tu untuk menghiburkan hatinya yg lara dan sarat dgn status2 anxiety.

Tu  la yg ai musykil tu.. segalanya dah ada tapi kenapa beliau selalu anxiety?.
Macam ada problem dgn suami dan ipar duai gayanya tu.

Sungguh pun ai tak kenal.. tapi rajin juga ye ai baca status2nya?.   Sekadar untuk menjiwai org yg berpenyakit demikian.. ala2 nak buat research gitew!.  Kekeke..  and at the same time supaya bersyukur dgn diri sendiri.


Mungkin ceramah ini dpt membantu beliau kot.. kot lah tetiba tergoogle blog ai ni kan.





Guys..
You might think that an attractive person are lucky because everybody treats them well and life is easy.   Nope!!.  You are wrong!.


Pencetus Iri Hati Dan Hasad

Menurut Ustaz, akibat kecantikan pada seseorang perempuan  adakala bisa mengundang iri.. tak kira perempuan atau lelaki. 


Yang perempuan mungkin memandang dengan perasaan cemburu dan yg lelaki pula mungkin dendam bila cinta tidak berbalas.   Hal ini dibimbangi membawa hal yg buruk kepada perempuan tadi (sihir, pandangan hasad (evil eyes) dan sbgnya.).


Makanya timbullah bidalan "perempuan cantik nasibnya tak seindah wajah" (yg ini bukan Ustaz tadi yg sebut.. sekadar teringat kata2 luahan seorang teman).

Selfie

Sebagai solution, Pak Ustaz menasihatkan jika mampu berniqablah atau kurangi mengupload selfie yg bisa menjurus kepada hal yg disebutkan di atas.

Loneliness is better than toxic.. remember that?.  Stay low key k...

Moga dapat membantu puan2 yg mengalaminya ye dan semoga hidup anda akan lebih tenang.  Dah la cantik.. tenang pula, tentu suami akan bertambah sayang dan bahagia. 

Tenang Di Balik Covid

Di balik dugaan pasti tersembunyi hikmah dan kejutan dari Yang Maha Esa.. sebagaimana Hajar yg mulanya  tak tahu pun Mekah akan menjadi  tempat yang penting dan penuh berkat di saatnya beliau dan anak kecilnya ditinggalkan di bumi nan tandus dan gersang itu tanpa suami di sisi.  Masyallah sapa yg pernah saei pasti telah merasai sendiri dan membayangkan.. cuma skg  ada aircond.

Siti Hajar tidak tahu kejutan2 selepasnya.. yg beliau tahu adalah bahwa dia harus patuh pada perintah-Nya dan tanpa berhenti  berharap yg terbaik.

Ternyata di balik teka teki kita, ALLAH telah menyiapkan kejutan !. Jangan sekali berputus asa dan berpatah harap.

Sering Allah berkehendak di detik-detik terakhir dalam pengharapan dan ketaatan hamba hamba-NYA. Jangan kita berkecil hati saat sepertinya belum
ada jawapan doa2 kita. Kadang Allah mencintai kita dengan cara-cara yang kita tidak duga dan  tidak kita sukai.. contohnya wabak Covid ini.. tetapi Masyallah.. dapatkah dibayang akan bagaimana perasaan kita bila segalanya ini berakhir nanti??.   Kenduri 7 Hari 7 mlm kot..


Doa  :

 "Ya Rabb kami, beri ampunlah kami dan saudara-saudara kami yang telah beriman lebih dulu dari kami, dan janganlah Engkau membiarkan kedengkian dalam hati kami terhadap orang-orang yang beriman. Ya Rabb kami, sesungguhnya Engkau Maha Penyantun lagi Maha Penyayang," (QS. Al-Hasyr: 10).

1 comment:

  1. Syukurlah walaupun orang pandang diriku tak cantik, tapi Allah sempurnakan kejadianku...heheheeee!

    ReplyDelete

"Lisanmu adalah Syurga Nerakamu."
Komen anda adalah tanggungjawab anda sendiri. Admin blog tidak akan bertanggungjawab atas komen yg berbentuk umpatan atau kejian.