Thursday, June 10, 2021

Pura-Pura Bodoh

Pura2 bodoh?.

Bukan nak pro mana2 tapi ai faham apa yg beliau cuba sampaikan.   "Bodoh2" yg dimaksudkan mungkin sikap merendah diri kot?.

Entri ini bukan sebagai pembahasan ke atas sesiapa.. cuma  nasihat tersebut kebetulan membuat ai terkenangkan seseorang.. tapi bukan soal jodoh.. ( sebab ai dah puluhan tahun berjodoh pun ketika "rahsia keilmuan merantau" itu diperolehi).. tapi dlm konteks menuntut ilmu dan bersosial.    

"To get ahead, you need to smart enough to act dumb.".   Ha lebih kurang begitu la ayat nasihatnya ye.. puan2...




Bila kita "pura2 bodoh" dlm kelas, akan semakin banyak yg kita pelajari sebenarnya.  Rajinlah  bertanya walaupun kdg benda2 tu kita dah tau pun.. so dgn cara ini barisan ilmuan yang sedang kita harapkan keberkatan ilmunya akan rasa lebih dihargai, dari kita bodoh sombong seolah2 telah tahu segala hal, memotong percakapan misalnya.  Pasti sangat annoying kan?.


"Other benefit is..you'll no longer become a threat to your colleagues. ".  

Begitu juga dlm wassap group, kadangkala kita perlu "menjadi bodoh 5 minit" untuk bertanya hal2 yg kita  tak tahu.. supaya tak jadi bodoh terus 50 tahun sebab tak pernah bertanya.   Sebab.. kita ibu ni dah umpama madrasah pertama pada anak3 kita.. kena banyak menggali ilmu supaya menjadi madrasah yg terbaik.   Eh!.  Baru teringat anak ai kena hafal soal2 taharah.. dah hafal ke blom dia?.


Hal Jodoh

Tapi dlm hal jodoh pula.. ai prefer jadi diri sendiri. Tak selesa pula nak fake.   BTW zaman ai tu dah berlalu ye, tak sesuai lagi kot untuk bercerita hal itu lagi. So next!!!!!!!. 

To the girls out there.. Kak Mirror rasa uollz tak perlu gusar sgt dan bersedih kalau berasa jodoh anda tersekat hanya sebab kaum lelaki insecure dgn kemandirian anda.   Islam telah menggariskan untuk mencari yg sekufu pun.




Apa?.   Tak jumpa yang sesuai?.

Make sure that the environment you’re fishing in is conducive to  anything you are after.  If you want a salmon, make sure that you’re in the ocean... why you're still waiting in a pond?.   

U need to stop fishing in an aquarium and then wondering why you never encounter a fellow salmon or brim or shark or whatever.   




Ibarat macam orang pilih buah kiwi.. ada yg suka manis, tapi as Asian ai suka yg masam2.. walaupun lebih murah tapi sedap mashallah nikmat Tuhan... bubuh cili kicap.     Itu lah analogy sebuah jodoh.. selera berbeza2.  As for my girls.. I never force them to be hustle.. kalau dah jodoh tak ke mana.. semuanya telah tertulis.


p/s.  :.   Kita juga perlu berpura2 bodoh dan tak tahu bila org bertanya lokasi tempat2 maksiat supaya kita tidak tergolong bersubahat.


4 comments:

  1. setuju sam.. pada pandangan saya pun isu tak tunjuk pandai atau kelebihan kita ni lebih baik daripada orang yang cetek ilmunya tapi beriya-iya mencanangkan benda kecil yang dia ada.. kalau jodoh dh sampai macam-macam mana pun jadilah dia kan.. kalau x pasti sebaliknya walau apa pun usahanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aisy - Agreed!. Ikan di laut asam di darat, di kuali jua mereka bertemu..kalau dah Allah kata jodoh.

      Delete
  2. Terima kasih atas nasihat.

    ReplyDelete

Komen anda adalah tanggungjawab anda sendiri. Admin blog tidak akan bertanggungjawab atas komen yg berbentuk umpatan atau kejian.