Monday, February 12, 2024

Doa supaya terhapus takdir yg buruk

Kita tak pernah tahu seberapa kerasnya usaha org lain utk mencintai takdirnya maka jangan kita rosakkan dengan lisan kita yg tak bertanggungjawab.   Selalu kita dengar ayat ni kan?.  Well,  kalau boleh semua orang nak ditakdirkan lahir dalam perut isteri Sultan Brunei.. hihi. (Ini contoh je).   Tapi takdir yg tertulis untuknya lahir sbg anak org susah, misalnya.  Dah la susah,  sepanjang hidup penuh dengan tangisan dan hinaan.    

Tapi kan.... semalam scroll IG, muncul doa dari my favourite Ustaz, Ustaz Hannaki dari Indonesia.   Doa untuk mengubah takdir.  Entah la.  Wallahualam.  Tanya lah Ustaz.. tapi sempat lah ai salinkan kalau uollz nak.   Tak salah pun kita doa kan?.   Even kalau Allah kata, kat Syurga nanti binatang semua jadi pasir je.. ai tetap nak doa supaya Arwah Joko dimunculkan semula menjadi makhluk.. sbb time tu of coz apa2 yg kita nak je PLING!!!.  akan Allah munculkan.  

Doa Arab ai malas nak copy.. ai dictate yg BM je. (Rajin tewww Sam dictate guna shorthand.. fuyooo!!).  Sebab Ustaz baca laju sgt.  Tak terkejar kita.  By the way.. Thanks Ustaz Hanaki.  Qobiltu.

Doa.

"Ya Allah.   Seandainya Engkau mencatatkan aku termasuk orang yang celaka dan sengsara, maka hapuslah catatan itu Ya Allah.  Catatlah aku termasuk orang yang bahagia dan beruntung.   Sesungguhnya Engkau menghapus apa yang Engkau kehendaki dan menetapkan, dan di sisi-Mu lah ummul kitab.  Aamiin."


Apa2 U guys rujuk lagi Ustaz ye.  Biasa kalau kita nak dapatkan "ijazah" doa kena la sebut qobiltu pada yg mengijazahkannya, supaya lebih berkat. Tulis lah kat Youtube beliau.   ( Ai ni bukan Ustazah).    BTW, nak baca doa pun kena ada tata tertibnya supaya makbul.  Contohnya kena baca selawat dulu dan sbgnya.    Dan ingatlah.. DOA akan ampuh apabila seseorang itu berhusnuzon dgn Allah.


p/s :.   Sedangkan tu ari kawan ai doa supaya ai tak kerepot buat selama2nya pun Allah dah kabulkan.  Tengok ni.. cekang je muka ai hingga skg.   🤣🤣.   Intinya ialah.. jgn putus asa dgn rahmat Allah dan syukuri apa adanya.


6 comments:

  1. lady ade dengar, ade takdir yang boleh berubah dan ade takdir yang tidak boleh diubah.. contoh takdir yang boleh diubah adalah cara kematian.. dan contoh takdir yg tidak boleh diubah adalah tarikh n waktu kematian. (Allahuaklam).. maka betullah kot doanya itu..

    ReplyDelete
  2. Tq sampaikan. Sebenarnya tidak terfikir pasal benda ini.
    Saya hendak minta perkara yang baik-baik sahaja.

    ReplyDelete
  3. Intinya, saya selalu percaya Allah akan selalu mendengar doa. Bbrp kali saya dapat kesulitan di tempat kerja, tapi di saat minta pertolongan Nya, bangun tahajud, berdoa khusyuk berharap solusi, dan beberapa hari kemudian selalu terjawab. Masalah settle. Beberapa kali mengalami seperti itu.


    Sejak itu saya semakin yakin, Allah memang tempat kita meminta. Tak payah bergantung dengan orang lain. Ucapkan doa, sedetil mungkin, agar Allah mau kabulkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fanny - adem sy mendengar cerita Fanny. So inspiring. Masya Allah.

      Delete
  4. Oh iya, saya tak pernah pula dengar ceramah ustad hannaki ini. Biasanya saya suka dengar ustad M. Quraish Shihab. Krn dia lembuut berbicara. Terkadang ada ustad di sini yg berbicara kasar, tak suka. Macam suka memanas manasi orang. Tapi pak M. Quraish Shihab ini tak pernah meninggikan suara. Adem sejuk hati dengarnya

    ReplyDelete

"Lisanmu adalah Syurga Nerakamu."
Komen anda adalah tanggungjawab anda sendiri. Admin blog tidak akan bertanggungjawab atas komen yg berbentuk umpatan atau kejian.