Sunday, March 3, 2024

Mesjid Istiqlal Jakarta

Finally ada pun gambar yang bukan makanan. 😁.  

Ada ai terbaca aritu, cara seseorang ni untuk release tensen, beliau akan pergi ke mesjid-mesjid lama, sebab mesjid lama ni auranya lain macam.   Lantas ai pun setuju dan memikir, kalau kat Malaysia mesjid mana yg beliau maksudkan tu?.   Mesjid depan KLCC tu ke?.




By the way jika di Jakarta, Istiqlal Mosque ni memang sangat lama iaitu dibangunkan dari tahun 1978 lagi. Ia adalah mesjid terbesar di Asia Tenggara.   Patut la auranya mengagumkan dan  fefilling Mekah.     Untuk masuk ke mesjid ini, kasut-kasut akan disimpan oleh pegawai bertugas, so kita akan berkaki ayam.  Jadi,  kepanasan kaki atas faktor cuaca itu pun fefilling ala2 dataran Mesjid Nabawi.

 "Istiqlal" maksudnya merdeka.   Tergeliat lidah nak menyebutnya uollz.  3 hari 3 malam baru boleh dapat menghafal nama mesjid ni.  Hihi.




Oh ya, ini bukan gambar ketika solat ye.. sesaja Cik Q suruh mama dia terpusing2 menghadap kubah  yg cantik berseni tu.


Kat depan mesjid ini ada gerai2 menjual telekung dan baju2.   Tapi ai tak de la beli sebab dah terbeli telekung  yg ai pakai ni di Tanah Abang.   Pastu suddenly jadi obses sgt dengannya sebab menjimatkan ruang luggage.  Terima kasihlah pada yg menciptakannya.  Anda memang bijak memahami impian saya. 

P/S :.   Jika tak keberatan, sebutkan mesjid2 lama yang pernah anda kunjungi.  Kot dapat mandi 7 kolah mesjid terus bertukar jadi zuhud dan tak peduli dunia nak lah jugak.  😁😁. 


12 comments:

  1. Replies
    1. BK - betul. Gaya senireka antarabangsa. Struktur keluli dan konkrit, susunan batu di lantai, dinding dan kubah, lantai berjubin, perhiasan keluli tahan karat.

      Delete
  2. istiqlal,,,cuba sebut dengan qalqolah yang betul hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. M3A - sampai ke sini I bleh terngiang2 cara U menyebut tu. 😁

      Delete
  3. masjid baru, kalau meriah, penuh aktiviti, pun boleh jadi seronok. Walaupun kecil, ramai org suka singgah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SS - Tak dinafikan keseronokan mesjid baru.
      Mungkin yg dimaksudkan oleh "Confessor" tentang aura mesjid lama ialah kesan2 tinggalan sejarah, aura2 sunyi.. mampu membuat beliau rasa tenang dan khusuq kot. Sesetengah org akan begitu.

      Delete
  4. ada emaskan diatas kubah ke kat mana ntah...lupa pulak penjelasan tour guide masa kami kesana dulu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg di puncaknya emas itu monas kak , bukan Istiqlal 😄. Kebetulan Monas dekat lokasinya dengan Istiqlal. Jalan kaki saja

      Delete
  5. Fanny - I see. Patut la kemarin saya beli T.Shirt di depan mesjid, tertulis Monas. Rupa-rupanya di depannya ada Monas.

    ReplyDelete
  6. Saya dah belasan tahun tinggal di jakarta, tapi baru sekali ke Istiqlal 🤣. Iy pun, karena ada teman kuliah asal Penang yg liburan ke jakarta, dan dia minta diajak ke Istiqlal 😅. Kalo saja teman saya tak pernah kesini, mungkin sampai sekarang saya tak pernah masuk kesana. Dibilang jauh sih ga.. tapi memang di dekat rumah saya ada banyak mesjid lain yg LBH dekat. Krn itu saya tak pernah kesana sebelumnya.

    Istiqlal ini dibangun oleh arsitek kristen , orang Batak. Namanya Fredrich Silaban. 5 lantai Krn melambangkan rukun Islam dan sholat wajib 5 waktu.

    Tp yg buat kami bangga, mesjid ini sebelahan dengan gereja katedral , namanya katedral Santa Maria diangkat ke surga, panjang pula namanya 😅.makanya disebut katedral saja.

    Katedral ini malah dibangun zaman Belanda, sementara Istiqlal dibangun setelah Indonesia merdeka.

    Kenapa sebelahan, karena presiden pertama Soekarno, mau menunjukkan kerukunan antar agama di Indonesia.

    Jadi setiap idul Fitri, bahkan petugas keamanan dan staff katedral ikut berjaga2 di mesjid in case ada komunitas ektremis yg berniat jahat..

    Begitu juga pas natal, banyak petugas mesjid yg saling berjaga di katedral.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks Fanny infonya.
      Gereja itu saya ada tersnap videonya kerna mulanya saya ingat ianya mesjid. Bila saya lihat semula oh gereja rupa-rupanya.

      Delete

"Lisanmu adalah Syurga Nerakamu."
Komen anda adalah tanggungjawab anda sendiri. Admin blog tidak akan bertanggungjawab atas komen yg berbentuk umpatan atau kejian.