Monday, June 3, 2024

Lempeng Aussie VS Lempeng Malaysia

Assalamualaikum uollz!

Baru ai nak "eksen" (bragging) dengan orang-orang kat Malaysia yang kat sini hari ni cuti umum (Western Australia Day), rupa-rupanya kat sana pun tengah cuti juga.  😁😁.   So, kita eksen dengan lempeng je la ya.

Akibat cuti, banyak kedai yang tutup termasuklah kedai kopi favorite yang menyajikan pritzle.  Maka singgah di kedai lain.  Bila dah oder minuman panas, rasa tak lengkap pula bila tak de kudapan (walaupun ai dah masak lomak ikan masin nenas hari ni di rumah).   Jadi, ai suggest pada hubby dan my son, oder je la lempeng omputeh (crepe) ni.




Mustahil kan omputeh nak jual lempeng dengan sambal tumis, walaupun itu yg terbayang2 di mata dalam kesejukan ini.   So, untuk menyesuaikan dgn selera.. ai pilih roasted almond with ceramel.   Alhamdulillah tak menghampakan.   15 dollars yg berbaloi.



Untuk menyesuaikan dengan jalan cerita yang bertajuk LEMPENG, apa kata kita throwback kisah2 lempeng di Malaysia pula.


(TB Pic) : Masa tu ada lebihan asam pedas dan my MIL pula datang, jadi ai buatkan lempeng untuk sarapan pagi.   Actually ni first time ai makan lempeng dgn asam pedas.   Jika ikut tradisi keluarga kami, lempeng harus disajikan dgn sambal hijau.    But it's okay.   Sedap juga.




Ini pula di Batu Pahat, Johor.   Bus Stand Lama Jalan Omar.   Bersebelahan kedai cendol.  Ada gerai  menjual lempeng (ai oder lempeng kelapa bersama sambal hijau dan sambal tumis (merah).     Alhamdulillah sesuai selera.

P/S :  So, sapa kata duduk Aussie tak dapat nak buat entri tentang Malaysia lagi?.   Silap tu Dik.  Kadang info "bawangan" yg kami dapat lebih laju dari org2 di sana tau.  Kekeke.   Jgn marah.  Gurau je.   Tak dan dah nak membawang.



8 comments:

  1. Lempeng Aussie lagi dasyat... Hihihi

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. Umi - tak sama sgt... lempeng Aussie stuktur dia lebih lembut mcm kita buat durian crepe.

      Delete
  3. Assalamualaikum sis, lempeng crepe tu tak aci la, tapi lempeng dengan asam pedas tertelan air liur juga. Best Aussie sebab dalam kesejukan, di sini sejuk pagi je hehe

    ReplyDelete
  4. Saya 4 tahun duduk Kat Penang, sampai skr tak pernah rasa lempeng Malaysia pula 😅. Malah baru tahu setelah baca tulisan teman2. Kalo crepe pastilah sering, tp biasanya pakai topping manis kan. Naah kalo pakai topping sambal memang belum coba 😄. Ini dah saya masukkan dalam list kuliner nak coba pas di KL

    ReplyDelete
  5. asalkan lempeng, ok la tu kan.. buat ubat :D..

    tetapi lidah ldy ni lidah org kg, lempeng nyoq jugak yg dia suka.. :D

    ReplyDelete

"Lisanmu adalah Syurga Nerakamu."
Komen anda adalah tanggungjawab anda sendiri. Admin blog tidak akan bertanggungjawab atas komen yg berbentuk umpatan atau kejian.