Saturday, March 10, 2018

Berhenti Kerja Atau Tak? (Isu Wanita)

"Tiada wanita di dunia yang kecantikannya mampu menandingi bidadari Syurga, maka kita sebagai wanita usahlah mendabik dada sekiranya terasa cantik, ianya pasti akan sirna ditelan usia.   Selamat Hari Wanita Sedunia." -  Miss Mirror.

Sorry terlambat wish ye puan2.. .. sebab pada ai tiada bezanya hari tersebut dgn hari2 yang lain. Tidaklah pulak ai dapat present ke atau candle light dinner ke. Ngeh3.

Bersempena hari wanita, sukalah ai untuk mengupas bawang dan membawang.. ehhh sebenarnya nak mengupas isu yang trending mutakir ni sbgmana yg lalu lalang di newsfeed fb.

Ada yg kata, perempuan jangan sekali2 berhenti kerja sekalipun suami suruh, nanti susah kemudian hari bila berlaku penceraian bla bla bla... prong preng.. prong preng.



Emmmm...  ada unsur2 hasutan di situ.  Kesian pada suri rumah2 yg dah terbrenti...  mesti rasa sedih membacanya lantas melahirkan bunga2 tak puas hati pada suami yg telah mengarahkannya berbuat demikian.

Sebenarnya kerja atau tak kerja bukan soalnya.  Soalnya skg,  sepandai mana anda manage kewangan anda untuk simpanan masa depan. Antara  kerja tapi boros, tak menabung langsung,  tak kerja tapi pandai buat duit, suami bagi duit, diberanakkan duit tersebut.  Mana lebih bijak antara keduanya?.


Entry ini hanya sesuai untuk yang dah TERberhenti kerja.  Yang baru kahwin, gaji hebat dan berdilema nak berhenti atau tak...  elok saja ikut saranan makcik2 bawang tadi tu jika rasa ketakutan sendiri. Diulangi.. "jika takut".  Kadang2 memang wujud insan2 yg suka "menakut2kan orang" seolah2 mereka boleh predict the future orang tu.  Astagfirllah.



Mungkin makcik2 onions menasihatkan berdasar pengalaman pahit mereka dlm rumahtangga,  mungkin mereka  dikurniai mertua tak sporting (membezakan menantu2 yg tak bekerja) atau pernah dicerai di saat diri terkapai2 takde duit sesen pun dlm poket  atau ...  gapoever lah kan. 

Whatever it is.... berbuat baik sajalah (pada pasangan dan taat akan kehendaknya selagi mampu) kerana yang baik akhirnya akan berbalik pada diri kita semula dlm bentuk2 yg kita tak sangka.   Itulah yg dpt disimpulkan untuk tajuk ini.










12 comments:

  1. betoi..wanita berkerja ataupun yang tidak bekerja kena beringt simpan duit juga.kita perlu ada saving untuk jaminan masa depan kita sendiri

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup. Seeloknya wanita menyimpan duit dari zaman bujang lagi.

      Delete
  2. Selamat bercuti huhung minggu sis mis mirror

    Sekarang ni berhenti kerja pun boleh buat bisnes online kan sis

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamat bercuti Ibu.
      Ya, rezeki tidak pernah salah alamat.

      Delete
  3. Cabaran dunia zaman sekarang memang sukar terutama selepas amanah di sia siakan, wanita banyak bekerja kerana nak berdikari kerana masalah lelaki tak bertanggungjawab.

    Hilangnya rijal dari umat islam

    ReplyDelete
  4. Singgah blog walking sis mis mirror. apa yang penting istikharah dan usaha

    ReplyDelete
  5. Singgah blogwalking. Selamat pagi puan

    Kalau budaya orang melayu berniaga, tak ada isu berhenti kerja. Berniaga ni bila bila masa boleh

    ReplyDelete
  6. For me MM, tak jadi masalah bekerja atau tidak jika bijak menggunakan masa dengan baik.. Dari segi kewangan whether kerja or not pun perlu bijak membuat perancangan perbelanjaan..

    Overall ikut keadaan dan keselesaan masing-masing bukan ikut pendapat makcik onions, hehehehe

    ReplyDelete

"Lisanmu adalah Syurga Nerakamu."
Komen anda adalah tanggungjawab anda sendiri. Admin blog tidak akan bertanggungjawab atas komen yg berbentuk umpatan atau kejian.