Friday, December 13, 2019

Bila kedai disihir oleh pekerja sendiri

Assalamualaikum uollz…

Boleh tak  hari ni ai nak cerita pasal orang, sebab nak story pasal diri sendiri macam tak de apa yang menarik untuk dikongsikan.   Tapi bukan la mengumpat  sebab bukan sebut nama pun.  KISAH SIHIR!!!.    Kah kah kah.

Pernah tak korang terjumpa orang berniaga berhempas pulas tapi kedai tu "disihir" oleh pekerja dia sendiri??.  Or...  boleh jadi dia sendiri yang pegi sihir kedai dia sendiri.  Ha guane tu?.



Gambar tiada kena mengena dengan entry....  tapi menarik kan beg ni?.


sekadar pic hiasan..


Bentuk "sihir" tu adalah berikut ye...

Alkisah….  di suatu malam yg tak berapa nak larut…  kami nak makan di sebuah restoran ni.

Kami tanya waiter….  ada tak menu tu.     Beliau kata.... tak ada.   OK fine...   pastu…  tanya lagi 1 menu... pun dia kata tak ada.   Ehhh…. Tak kan ler semua menu tak ada?.  Macam tak percaya je.  Tambah2 lagi kalau menu tu merupakan menu terpenting kat kedai tu.   Kedai apa tu biarlah rahsia… tapi yang pasti bukan la kedai2 orang2 kita ye.   Kalau kedai orang2 kita tak kan ler ku berani nak tulis kat sini sebab mereka tu semua kawan2 ai, Perth ni cenonet je...  kat pasar kat Mall karang terjumpa… kang merajuk plak dorang tetiba ku sibuk mencanang kat sini, baik cakap direct terus pada mereka demi menambahbaikan.


Sambung cerita tadi….

Staff tadi tu terus membebel… tapi tak berapa jelas, mungkin dalam bahasa kg halaman beliau kot.  Lagi menambah kepelikkan kami sbb tak de salah apa tetiba kena bebel plak di saat2 perut tengah berkeroncong lapar.

Kami pun panggil ler staff yg lain yg kebetulan lalu tepi meja....  Kali ni lebih cun sikit.. (eh tetiba).   Staff yg pertama tadi pun cun juga ler kalau nak dibanding dgn ai  ni… tapi sebab perangainya aneh, jadi ler terkureng sikit.  kih3....Ha gitchew.   So, kami pun  gamble je tanya staff yg lebih cun tu tanpa putus asa.   Ehhhhhh ada pulak menu2 tu.   Miracle kan?.   Dalam seminit je tetiba menu tu wujud.


Moralnya di sini….   Jangan mudah putus asa.
Moral kedua ialah….  Jika anda seorang boss,  selalu2lah buat lawatan tapak…  buat internal audit.  Hire a "ghost customer" to identify your staff performance.  Kenal pasti wajah2 pekerja2 anda yang mungkin kepenatan dan demotivated.


Bila dah terlalu penat.. tu yg kadang tanpa sengaja mereka "tersihir" kedai anda sebab dah tak larat nak melayan customer.   So, cemana nak tolong mereka yg demotivated ni?.   Morning briefing, training, coaching, monitoring or whatever.  


p/s  :   Itu kira tak berapa aneh.   Yang paling aneh sebenarnya bila owner sendiri yang sihir kedai dia sendiri.   Dok sibuk mikir napa la orang tak nak datang kedai dia.  Orang tabur2 ke?.  Ehhh rupa2nya.... salah sendiri, tak rajin senyum,  mencuka 24 jam.  Ada kan yg macam tu?.

Macam ai jugak ni la... kadang orang masuk belog ni… tapi ai sibuk 24 jam tak sempat nak entertain.. itu kira "menyihir belog sendiri" la tu.


2 comments:

  1. Fuh ingat kisah seram tadi. rupanya ada maksud tersirat di sebalik sihir itu. :) nasihat yang baik. tq remind

    ReplyDelete
  2. owner masak mencuka satu hal. caj melampau2 satu hal.

    ReplyDelete

"Lisanmu adalah Syurga Nerakamu."
Komen anda adalah tanggungjawab anda sendiri. Admin blog tidak akan bertanggungjawab atas komen yg berbentuk umpatan atau kejian.