Friday, March 24, 2023

Catatan Ramadhan 2023

Ramadhan Kareem!.    Alhamdulillah syukur Allah masih beri peluang berjumpa ramadhan sekali lagi. Orang kata ramadhan selalunya ada elemen2 happy bercampur sayu.  Tapi ai tak nak lah macam tu.  Ai nak happy je.. sebab ramadhan adalah bulan pengampunan, haruslah kena happy.  Mengikut pengalaman ai, kalau dari bulan puasa dah sedih (sampai tak de mood nak raya).. nanti hal itu benar-benar terjadi.  So, ai tak mo cenggitu!.  

Hidup ini singkat.  Tak mo bersedih2!.

(Yang singkat itu hidup tapi yang panjang itu perhitungannya kelak di akhirat.  Huuuuu seram)



gambar tiada kaitan dengan entri


Kesemua kita akan dibicarakan secara berasingan. Semua orang akan menanggung bahana baik atau buruk segala amalan masing-masing.  (Eh!. Tetiba buat tazkirah.  Ya la.. malam Jumaat kannn..)


Bagi setiap zarah kebaikan telah pasti ada baginya jaminan ganjaran. Pada setiap zarah kejahatan yang dilakukan juga pasti akan berakhir dengan pembalasan.  


"Ada yang Allah balas sejak di dunia lagi. Ada yang terpaksa berdepan dengan perhitungan yang lebih berat di akhirat nanti. Yang pasti, Allah tidak pernah terlepas pandang!. Malah Allah telah menjamu kita dengan pelbagai 1001 kisah teladan untuk kita ambil pengajaran."  




Betapa hinanya kita ini jika masih mahu mempertikaikan kesulitan itu dan kesulitan ini padahal kita tahu.. tiap satunya ada ganjaran-ganjaran besar yg menanti.


Makanya untuk setiap hal yang membuat hatimu pahit, sebel atau sebagainya, lupakan, dan setiap hal yang membuat air matamu tumpah, ikhlaskan. Fokuskan sahaja pada kebaikan yang mampu kita lakukan dan tidak perlulah melayankan perasaan.  Ambil saja  sedetik sengsara itu untuk mengaut pahala sabar sebanyak-banyaknya.  Siapa tahu.. barangkali itulah tiket ke syurga!


p/s :   Kalau hubby kita ke mesjid, kita isteri pun dapat pahala sama puan2. So, nikmat apa lagi ingin kita dustakan?.   So... don't worry... be happy!.   Marilah ceria di bulan puasa.



5 comments:

  1. Salam ramadan
    Selamat menjalani ibadah puasa dan ibadah yang lain2nya

    ReplyDelete
  2. Ok bergembira di bulan Ramadan๐Ÿ™‚

    ReplyDelete
  3. Tahniah!
    Iklan jualan kereta nampak blink blink di setiap sudut blog MM

    ReplyDelete
  4. WP, NA dan MS - Terima kasih semua kerana meninggalkan komen.

    ReplyDelete
  5. Semoga ramadhan kali ini mendatang barakah buat kita MM

    ReplyDelete

"Lisanmu adalah Syurga Nerakamu."
Komen anda adalah tanggungjawab anda sendiri. Admin blog tidak akan bertanggungjawab atas komen yg berbentuk umpatan atau kejian.