Friday, August 25, 2023

Bila Kakak Ke Turkiye.

Ni kali kedua kakak ai ke Turkiye (formely known as Turkey).   First pegi masa musim sejuk, kali ni di musim panas.  Sengaja ai belogkan  untuk ambik aura.  Dah mintak izin publish.

Hidup ni ibarat roda-roda, kadang kita yg travel, dia yg rajin baca, masa tu dia belum dapat pegi.   And now dia pula dapat travel, kita pula jadi pembaca sbb kita pula belum dapat pegi.    

Ha!.  Begitulah adilnya Allah. Pokok pangkalnya.. haruslah redho.  Sampai masa Allah akan tunaikan segala impian.



Tempat lahir Nabi Ibrahim AS dan tinggal bersama Siti Sarah.



Rumah dari jerami dan tanah.  Sejuk nyaman di dalamnya.


Tempat Nabi Ibrahim AS dibakar.
Tiang itu adalah tiang yg digunakan untuk melontarkan Nabi Ibrahim.  Tempat pembakarannya pula Allah telah ubah menjadi tasik.  (Belum sempat nak mintak gambar tasik).   Bagi yg pernah pergi mungkin dah tengok tasik yg dimaksudkan.  Cantik dan penuh dengan ikan.




Keadaan di dalam rumah tanah.  
Ada jualan2 cenderahati.. tu yg
Sales girl pakaikan dia shawl merah lilit2 tu. 


Dari pix2 yang dihantar, terpancar keriangan di wajahnya.  Bermakna percutian ke Turkiye tidak menghampakan.  Cuma sapa2 yg tekak belacan bawalah sambal.




3 comments:

  1. minta izin diblogkan untuk amik aura.. hebat tu :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. TT - Utk membangkitkan semangat travel. Kalau tak, rasa macam penat je nak travel.

      Delete
  2. Waaah saya tak ke tempat nabi Ibrahim ini saat ke turkiye Maret lalu. Menarik nih. Semoga next ke turkiye bisa kesana juga.

    Saya suka wisata turkiye, tapiiii tak suka makanannya 😅. Tak sesuai betul2. Memang lah kak, wajib bawa sambal kesana hahahahah

    ReplyDelete

"Lisanmu adalah Syurga Nerakamu."
Komen anda adalah tanggungjawab anda sendiri. Admin blog tidak akan bertanggungjawab atas komen yg berbentuk umpatan atau kejian.