Wednesday, December 27, 2023

Cara Membersihkan Beg Tangan Yang Berkulat

Tiada tambahan beg tangan untuk boxing day tahun ini.   Tahniah Sam!!.   Sebaliknya ai menggilap beg yang sedia ada.   Antaranya beg tangan hadiah dari encik suami yang tetiba berkulat.  Bertahun-tahun juga disimpan sebab nak guna dah tak comey, nak let go hubby tak bagi.   Ya la... bukan senang untuk ke London lagi.   Kalau gi Londang boleh lah. 😁😁  Itu je lah kenangan yang ada untuk isteri tercinta.  Wekk!.

Tetiba muncul bendalah ni dalam bilik.  Glitz leather conditioner.  Tak ingat plak bila belinya.  Hubby kata.. untuk polish beg2 kulit.






Ternyata agak berhasil.  Tak lah kulat tu hilang terus tapi dah terlindung.  



Handbag ai ni jenis kulit kaca iaitu fizikal dia jenis memancar-mancar.


Antara cara lain untuk membersihkan kulat pada beg tangan ialah dgn mengunakan campuran cuka dan air dalam nisbah 1:1. Gosokkan larutan ini pada kawasan yang terkena kulat, lalu biarkan kering di udara. Pastikan untuk membersihkannya dengan menyeluruh dan jangan lupa untuk mengeringkan beg tangan sepenuhnya setelah membersihkannya.

Anyway, disebabkan ai sendiri belum pernah mencuba kaedah ini, pastikan untuk menguji pembersih pada bahagian yang tidak terlihat terlebih dahulu untuk memastikan  tidak ada reaksi negatif pada beg tangan tersebut yang mengakibatkan kerugian dan penyesalan.


6 comments:

  1. takde beg tangan kulit, jadi tak sempat berkulat dah rabak. kasi buang terus

    ReplyDelete
  2. Tuh lah, kalo bag kulit atau artificial sekalipun, memang perawatannya perlu rutin. Diangin-anginkan sesekali biar tak lembab, dipoles dengan obat khusus supaya kulitnya ttp lembut dan halus. Saya pun ada, tapi bentuk cairan. Cuma kalo dah terlanjur pecah kulit, tak berguna juga. 😅

    Itulah kenapa saya lebih suka tas yg dari canvas Krn perawatannya lebih mudah 😁

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fanny - Tetiba jadi teringat beg kanvas saya. Harus dicari semula untuk dipakai.☺️

      Delete
  3. Beg pun ada conditioner ye. Hihi.

    Done follow sini.

    by the way jemput join Cie ada buat segment giveaway :)

    ReplyDelete

"Lisanmu adalah Syurga Nerakamu."
Komen anda adalah tanggungjawab anda sendiri. Admin blog tidak akan bertanggungjawab atas komen yg berbentuk umpatan atau kejian.