Sunday, December 24, 2023

Wajah kami menakutkan

Jika bawa orang tua, tempat duduk sangatlah penting.   Mana boleh kita sesuka paksa mereka ikut kita masuk kesemua tempat.  Kudrat mereka dah tak sama dengan kita.

Sebab tu, ai tak faham bila ada  supermarket  yg tak menyediakan tempat duduk.   Apa angan2 mereka?.   Husnuzon :.  Mungkin supaya orang lekas beredar.   Pasar adalah tempat momok.  Jadi jgn lupa baca doa masuk pasar tiap kali ke sana ye puan2, banyak pahalanya.



Sekadar gambar hiasan :. Pasar ini menyediakan tempat duduk ye.  

Alhamdulillah, banyak bangku disediakan di pasar yg kami pergi selama ni dan ai selalunya akan menemani my MIL sementara menunggu yg lain shopping.   Mungkin kesan2 dah banyak sangat berjalan keliling dunia kot.. membuat ai pun dah tak kisah jika tak join shopping dan memilih utk meneman ibu mentuaku.

Tetiba kami disapa oleh seorang Makcik yg duduk berseorangan.  Memperkenalkan dirinya dari India.. tapi dah puluhan tahun tinggal di Aussie. Cantik orangnya,  pakai crown kecil di kepala.  Mungkin beli di Louvisa kot?.  Ah tak kisah lah beli di mana pun sebab bukan itu topik utama hari ni.

Lama juga kami berbual.  Dari topik crown, kasut, kabhi kushi khabi gam, Kajol, kasta dan macam2 lagi.  Tapi anaknya yg ditunggu  tak juga siap dari pershoppingannya.   Jika anda kagum bagaimana my MIL tetiba fasih BI, ini lah salah satu faktornya.

Sehingga akhirnya Makcik tu minta ai gula2.. mungkin dah nak hypo agaknya.   Lantas beliau bercerita.. tadi ada seorang lelaki yang mencurigakan duduk di sebelahnya dan asik memerhatikan handbag yg beliau pegang.   Menurutnya, mujurlah kami ada untuk membuat lelaki itu takut.   Wah!.  Dasyat tu.   Masya Allah!.  Tabarakallah.   Sebenarnya Allah yg tolong.. wajah kami pun tak menakutkan utk buat org takut.  😆😆.

Begitulah kisah kerusi dan cerita di sebaliknya.  Kalau Makcik tu hanya diam, pasrah dan menyerah, tentu lelaki tu berjaya meragut begnya atau mungkin memukau (pukau). In fact, alhamdulillah.. so far tak pernah dengar kisah org memukau di Perth. 


Sekian.

4 comments:

  1. Replies
    1. WP - Alhamdulillah. Mudah2an lepas kami beredar tu, anaknya pun dah siap shopping.

      Delete
  2. Bisa jadi si lelaki mengira kakak teman dari ibu itu, jadi tak berani langsung utk merampas tas si ibu India. Memang lah saya pun selalu kuatir kalo mama saya sering bepergian ke pasar sorang2. Takut kenapa2 Krn dah tua ini kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fanny - Ya. Ternyata strategi ibu itu berhasil.

      Moga Mama Fanny baik-baik saja dan selalu dilindungi oleh Allah.

      Delete

"Lisanmu adalah Syurga Nerakamu."
Komen anda adalah tanggungjawab anda sendiri. Admin blog tidak akan bertanggungjawab atas komen yg berbentuk umpatan atau kejian.