Saturday, February 3, 2024

Air Laban Untuk Sakit Lutut

Tadi, ai singgah di sebuah kedai Arab dan terbeli air laban. Awalnya, beli kerana rindu Mekah, tapi ternyata ia banyak fadhilat lain. Kakak kata (insha Allah) ia baik untuk mereka yang ada masalah lutut.    Oh ya ke?. Patutlah kakak ai sihat walafiat selalu, mungkin rajin minum air laban kot. 😆😆  Masya Allah tabarakallah.

Selain itu, beberapa sumber menyatakan bahawa jika seseorang berasa panas badan di Mekah, minum air laban dapat membantu meredakan keadaan.

Laban sendiri adalah minuman susu fermentasi yang diperbuat dari susu biri-biri atau susu kambing. Proses fermentasinya memberikan rasa masam yang unik dan tekstur yang sedikit kental. 





RM3.50 sebotol. Mungkin ini yang terlebih asli kot sebab masam dia lebih.   Seingatnya Laban di Mekah rasa dia lain sikit.  More rasa susu.    Sebab tu anak3  menyukainya waktu kecik2 pegi umrah.

Bagaimana pun menurut Pak Google ada satu versi lain. (Dipanggil juga laban) iaitu air dari kelapa muda.   Ini kes sama ibu lain bapa kot?.    Jangan ingat sama plak. Air laban versi ini dicampur dengan sirap kelapa yang lazimnya terbuat dari nira kelapa yang difermentasi. Campuran ini memberikan rasa khas yang nikmat dan rasa masam yang seimbang.

9 comments:

  1. First time saya dengar tentang air laban.
    Terima kasih kongsi infonya.

    ReplyDelete
  2. Baru tau loh kak. Pas dulu saya umroh, tak ada pula disebut2 air laban. Kalo tau, dah pasti nak saya coba. Soalnya saya suka sangaaat yoghurt. Dan mencari yoghurt yg asli, tanpa campuran gula dan perisa, itu susah sangaaaat.

    Tapi memang yoghurt bagus utk tulang, Krn tinggi kalsium mungkin yaa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fanny - Ya kali. Kerna kalsium tinggi lantas lutut jadi kuat.

      Saya doakan Fanny bisa umroh lagi untuk mencoba air laban Mekah. 😁. Aamiin.

      Delete
  3. ldy x pernah dengar tentang kewujudan air ni.. insyaAllah cube dicari nanti :)

    ReplyDelete
  4. Pertama kali saya dengar ada air laban, tq share :)

    ReplyDelete
  5. br tau pasal air laban ni... nasib baik jugak ramai yg br 1st time dgr... ada geng

    ReplyDelete

"Lisanmu adalah Syurga Nerakamu."
Komen anda adalah tanggungjawab anda sendiri. Admin blog tidak akan bertanggungjawab atas komen yg berbentuk umpatan atau kejian.