Monday, June 24, 2024

Moga kita semua dapat pegi (lagi).

Assalamualaikum guys..

Disebabkan ada satu platform sos med  dah hilangkan banyak gambar ai (termasuk gambar masa kat tanah suci 2019).. jadi ai buat lah back up kat blog pulak sambil bercerita untuk try test kejituan memory.    To be honest lately ni ai sangat rindukan Mekah sampai tercucuk bawang.    Ada ke patut nampak artis2 pegi haji (tahun ni) tetiba ai rasa nak guling2 nangis ikut Ella dan Amy Search pegi?. 😁.   





Nostalgia : Jgn pelik pulak kenapa aircond ni belum berbumbung (kemah). Kami "reheasel" dulu sebelum hari Arafah.  Dibawa ngendap-ngendap tengok aircond, bilik air dsbnya.



Air pancut untuk menyejukkan suasana.





Kemah kami di Arafah ini berhadapan dengan kemah jemaah dari China.   Perbezaan budaya memberikan pengalaman baru kepada yg melihat.  Ternampak mereka membawa air batu yang banyak dalam tong2 yang besar.  Mungkin untuk minum atau untuk menyejukkan badan.  Melihatnya tetiba terasa segar satu badan ditambah pula tiba-tiba turunnya hujan.       

Di luar kemah kami,   pohon-pohon semambu hidup subur menghijau, terdapat sebuah tangki besar air panas untuk membancuh minuman.  Terlihat ramai jemaah dari negara-negara lain sudah mundar mandir dan beratur di situ seawal pagi.   Terasa nikmat pula walau sekadar kopi.







Kat Arafah ni nanti, U guys jangan lupa mandi, nanti segar badan. Jangan pulak berkemban dan tak menutup aurat. Udah ler berdosa nanti jadi umpatan pula.  Haruslah bawa kelengkapan secukupnya sebelum masuk ke bilik air.




Mabit (Arab: مبيت) adalah istilah bahasa Arab yang bermaksud "bermalam".   Bermalam di Mina berbumbungkan langit.  Ia satu pengalaman mencabar tapi manis.

Entri ini mungkin akan disunting atau ditambah semula bila dapat berhubung dengan rakan2 sejemaah untuk mengutip semula sisa-sisa kenangan dan penambahan ilmu.   Buat masa ni, kita upload je dulu mana-mana gambar yg terjumpa semula ini.



1 comment:

  1. Semoga ada kesempatan Linda menjejakkan kaki ke tanah suci juga.. Aamin2

    ReplyDelete

"Lisanmu adalah Syurga Nerakamu."
Komen anda adalah tanggungjawab anda sendiri. Admin blog tidak akan bertanggungjawab atas komen yg berbentuk umpatan atau kejian.