Tuesday, April 7, 2009

APAKAH ITU HABATUS SAUDA?

Syarikat BIOASLI ada menyediakan produk berasaskan habatussauda iaitu Minyak Kelapa Dara + Habatus Sauda. Adakah anda tahu apakah kelebihan habatus sauda?

Habbatus Sauda atau Nigella Sativa ialah sejenis tumbuhan yang banyak didapati di kawasan Mediterranean dan di kawasan yang beriklim gurun. Banyak kajian telah dijalankan. Bagaimanapun kebanyakannya ditulis di dalam Bahasa Arab, oleh itu pendedahan terhadap dunia antarabangsa tidak banyak dibuat.

Habbatus Sauda digunakan secara tradisional untuk beberapa keadaan seperti untuk menghasilkan kulit muka yang cerah, membantu merawat batuk dan asma, kencing manis, selsema, keguguran rambut, tekanan darah tinggi, masalah untuk tidur, sakit-sakit otot dan sendi, rasa loya dan muntah, mengurangkan kolesterol, merawat batu karang dan sebagainya.

Nabi Muhammad S.A.W. bersabda dalam Haditsnya yang dikutip dari kitab Ash Shahihain

''Gunakanlah Habbatus Sauda' kerana di dalamnya terdapat sejenis ubat dari segala jenis macam penyakit kecuali As Sam (maut)" (HR.Bukhari, Muslim)

Dalam kitab Al Tibb An-Nabawi (Perubatan Cara Nabi) yang ditulis Ibnu Qayyim Al-Jauziyyah, Habbatus Sauda' dikenal juga sebagai Al Habbah Al Barokah. Dalam kitab tersebut disebutkan bahwa Habbatus Sauda' dapat mengubati 50 macam penyakit tanpa efek. Suatu ulasan ilmu kedoktoran menampilkan bahawa kandungan Habbatus Sauda' antara lain: KANDUNGAN NIGELLA SATIVAKandungan Nutrisi Nigella Sativa selain membangunan sistem kekebalan tubuh sepanjang hari, juga menyediakan sumber yang optimal untuk menjaga kesehatan dan menyembuhkan penyakit.

Nigella Sativa kaya akan kandungan Nutrisi Monosakarida (molekul gula tunggal) dalam bentuk glukosa rhamnose, xylose dan arabinose yang dengan mudah dapat diserap oleh tubuh sebagai sumber energi, juga mengandung non-starch polisakarida yang berfungsi sebagai sumber serat yang sangat berguna untuk diet. Lima belas asid amino pembentuk protein, lapan diantaranya asid amino esential yang sangat diperlukan oleh tubuh, dimana tubuh tidak dapat memprosesnya sendiri sehingga perlu bantuan dari luar. Kandungan Arginin didalamnya sangat penting untuk masa pertumbuhan, analisis kimia lanjutan menemukan bahwa ia mengangung Karotin, yang diubah menjadi Vitamin A oleh hati. Nigella Sativa juga sebagai sumber Kalsium, Zat Besi, Sodium dan Potassium yang berperan penting dalam membantu peran Enzim. Ia juga mengandung asid lemak, terutama asid lemak Esens i a l tak jenuh (asid Linoleic dan Linolenic). Asid Lemak Esens i a l terdiri dari asid Alfa-Linolenic (Omega-3) dan asid Linoleic (Omega-6) sebagai pembentuk sel yang tidak dapat dibentuk sendiri dalam tubuh sehingga perlu bantuan atau makanan dari luar yang memiliki kandungan asid Lemak Esens i a l yang tinggi.


myspace layouts

Salam all..
Siang tadi KOPI THIAM CHAT tu ghaib kejap... sorry la ya. Under maintenance la. Mungkin UWEI ada menjengah MM.

MM nak mengucapkan tahniah pada UWEI kerana downline beliau semakin berkembang biak dan kebanyakkannya dah pun mengambil PLAN C DIAMOND. Tahniah la UWEI. Dah cek belum komisen? Jangan lupa cek komisen tu... Hari Rabu tuntut.... Jumaat dah masuk ke akaun. Rasanya hubby UWEI dah terangkan semua tu kot?

Buat si ANIM yang dulunya macam tak confident pun nampaknya hari ni dah pun beranak-pinak downline nampak. Tahniah juga untuk anda. Itu la.... kan MM dah cakap... kalau tak mencuba.. mana kita nak tau kita ni berkebolehan ke tidak.... benih yang baik kalau dicampak ke laut akan menjadi pulau.... campak ke hutan membuah hasil.

Eh mengantuk pulak la MM ni.... sekarang ni memang musim MM tidur awal... ya la sebelum ni dah berhempas pulas mencari rezeki di malam hari di chatting2 room tu untuk mengiklankan produk... sekarang sampailah masanya untuk MM menikmati malam-malam yang lebih melenakan. Terima kasihlah di atas sokongan anda.

Siang tadi MM baru dapat sorang downline untuk BLOGSTARZ. Memang busy sikit membantu apa yang sepatutnya. Belum siap lagi blog adik tu punn.... tengah struggle habis agaknya tu. Biasalah budak-budak baru belajar.

Eh esok anak-anak MM cuti...... bestnya... nak masak yang best-best la.

No comments:

Post a Comment

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...