Monday, December 6, 2010

7 TIP BERBLOG YANG BERKESAN

Terbaca di blog Matsomherbs tadi berkenaan Tip Berblog yang berkesan dari Blogger Malaysia, I rasa ingin menambah sedikit di sini.

1) Terima kritikan yang membina, abaikan kritikan yang membunuh

~ Sepanjang berblog, ada la sekali dua I dikritik oleh pembaca (tetapi bukan pembaca di blog ini). Masa tu, I copy artikel di dalam blog ni masuk ke dalam sebuah portal. Seorang pembaca portal pengiklanan berkenaan memberikan komen mengatakan bahasa I kasar kerana menyebut manusia sebagai spesis (sepatutnya bangsa). Hahaha...Ok fine... I terima dengan hati terbuka, even kalau kita menulis untuk teman-teman kita, kita pun pakai langgar je apa yang kita nak cakap. Betul tak?. Sejak tu memang saya berhati-hati tiap kali ingin mengulang tayang entry blog ini ke dlm portal-portal lain, moralnya ialah, adakala apa yg kita tulis di blog, maybe boleh diterima oleh masyarakat di dalam blog itu shj tetapi belum tentu diterima oleh pembaca di portal lain.


2) Komen di dalam blog anda adalah untuk dibalas, bukan untuk hiasan

~ InsyaAllah... jika ada masa, memang saya balas. Tak tahu la kalau dah sibuk nanti... ;)

3) Jangan letak gambar banyak sangat dalam blog anda, nanti loading lambat

~ Ya, itu memang betul tapi pada I, gambar pun mempengaruhi trafik... kadang orang suka blog yang banyak gambar...


Ok nak tambah lagi di sini...
4) Write about what you love (menulislah apa yg anda minat)

Tulis la apa-apa saja yg anda minat, jangan menulis sesuatu yang anda rasa terpaksa atau memaksa diri untuk menulis padahal anda tak tahu satu hapa pun tentangnya.

5) Menulis Dengan Ilmu

Bagi memaruahkan lagi nilai seorang blogger, kita kena sentiasa peka dengan isu-isu semasa, perlu banyakkan membaca. Buat research sebelum tekan butang "publish" dan tidak menulis sekadar hentam kromo hingga memberikan fakta yang salah atau meragukan.

6) Jangan menulis sesuatu yang hanya menambah dosa

Jangan hanya kerana gilakan traffic, kita mengaibkan orang lain, menayangkan gambar-gambar lucah mahupun menulis sesuatu berunsur fitnah. Ingat-ingatlah hari dibangkitkan di akhirat di mana kita akan dipertanggungjawabkan atas apa yang pernah kita sebarkan.



7) Cari keunikan diri anda

Lebih baik mencari keunikan diri sendiri dari meniru-niru konsep blog orang lain. Contohnya jika orang lain dah buat tutriol pakai shawl, anda buat la tutriol lain pulak.. asyik-asyik dilambakkan benda yg sama je.. dunia blog jadi terbantut tak bervariasi pulak nt.

Biar orang nak kata, blog kita pelik kerana buat "tutriol pakai songkok " (utk blogger lelaki)... ini misalan saja ye...Biarkan... kerana kepelikkan itu la yg menjadikan blog itu unik dan tersendiri.

Ok la.. itu je nak tambah. So, kesimpulannya... Jika bukan kita sebagai blogger ini yg "memaruahkan" kerjaya (blogging) kita, so siapa lagi? Maruahkanlah "kerjaya" kita... jaga diri, hiasi peribadi. T.kasih kerana sudi membaca.

2 comments:

  1. hi im new. my name is tasha. saya terbaca entry nih. dah mcm best jek.hihihi. yup sumtimes mmg pon ada gak dpt komen yg menyakitkan hati. ada yang ritu dpt katanya saye nih siok seniri. huhuhuhu takpelah jadikan teladan kot. btw bila kita ada blog sendrik suka ati lah kot nak tulis ape. cuma perlu ada had dan batasan kang takut kna banned hihihihi. so care to follow me at http://sharemyloves.blogspot/
    thx u.

    ReplyDelete
  2. Hi Tasha.. thanks... Siapa la yg ckp awk syok sendiri tu? :D.. takpe.. kritikan membina jugak tu.

    ReplyDelete

"Lisanmu adalah Syurga Nerakamu."
Komen anda adalah tanggungjawab anda sendiri. Admin blog tidak akan bertanggungjawab atas komen yg berbentuk umpatan atau kejian.