Tuesday, October 25, 2011

DSLR


Rasa bersalah bila dikesan ada kunjungan dari sahabat-sahabat tetapi blog aku belum terupdate. Jadi ni aku tengah update la ni... aku nak cerita pasal camera.. harap korang tak bosan.

First sekali, gambar atas tu.... "cam corder" lama aku, ingat minggu ni kitorang nak betulkan sebab skrin dia ada problem sikit, macam berjoget2 lambak pulak pix2 and video dlm tu . Aku rasa budget nak betulkan dalam RM500 kot (tahun lepas aku ada tanya dgn amoi kedai), kalau more than that, aku rasa baik aku beli baru je.

Takpe... itu biar laki aku yg settle sebab dia yg beli. Aku sekarang ni tengah berangan nak beli DSLR ni.. takde sapa ke nak sponsor aku ni ha? Sian aku..

Aku sekarang ni tahap ke"obses"an pada benda-benda (tapi tak semua benda la) sebenarnya dah mengurang .... maybe atas faktor usia berbanding dulu ketika baru-baru kawin.. rasa macam semua benda nak dibeli (rasa nak beli je... tapi tak beli semua pun).

Tapi dengan DSLR ni aku teruja nak beli dah lama dah.. cuma pasang surut je.. tapi kali ni teruja semula, tambah2 lg IRP pun tak halang aku beli walau ini bukan bermakna dia nak sponsor (sure aku kena kumpul duit sendiri).. tang pilih tu nanti biar dia gi meronda...

Walau aku sendiri macam tak yakin.. "eh pandai ke aku guna? Nak kena kursus ke? Tu yg aku malas...."

Kalau ada gadget2 lain yg lebih canggih dan murah dari DSLR jgn lupa cadangkan ya tuan2/puan2... dato'/datin... Segala komen dan pandangan, saya dahului dgn jutaan terima kasih.


Note :

DSLR =
Digital Single Lens Reflex camera. It is Digital; using a chip rather than film. It uses one Single Lens for viewing, and shooting as opposed to a Twin Lens Reflex (TLR) camera, which lets you view through a top lens, and shoot through a second, bottom, lens. It is Reflex, in that it bounces the image off a mirror, and then either off a second mirror, or-more commonly-through a prism. This lets you see what you are shooting, through the lens which takes the picture, so what you see is what you get. (Credit to yahooanswer)
















6 comments:

  1. sayer pun teringin jugak menda ni, ada orang kata jenis Nikon bagus..tapi harga nya pun bagus..kekekekeke

    ReplyDelete
  2. Jom Linda kita berangan2 dulu.. hehe.. Nikon eh? Ok..

    ReplyDelete
  3. win punya DSLR ialah canon.ok juga, lbh ringan b'banding Nikon.canon & nikon, dua2 win suka.yang mana satu idaman kalbu miss mirror pula ya :)

    ReplyDelete
  4. WIN - thanks atas opinion tu.. Miss Mirror baru berangan je ni.. haha, nt kena buat comparison dr segi harga.

    ReplyDelete
  5. Saya takde DSLR lagi...duit tak pernah nak ada (T_T)...

    ReplyDelete

"Lisanmu adalah Syurga Nerakamu."
Komen anda adalah tanggungjawab anda sendiri. Admin blog tidak akan bertanggungjawab atas komen yg berbentuk umpatan atau kejian.