Saturday, November 30, 2019

Beza KRA dan KPI?

Assalamualaikum uollz...
Actually my KRA on blogging now change so much.  KRA means key result area di mana ia menentukan jumlah percentage motif anda berblog or whatever business yg anda lakukan.

Back then... masa mula2 blogging dlm tahun 2008, my KRA mungkin 70% untuk keriangan diri sendiri, mencurah segala isi hati, release tensen, syok sendiri dsbnya... dan baki 30% tu untuk menjana income.   Tapi sekarang lebih kepada followers satisfaction 30% and another 70% tu sbg niat untuk mendapat keredhaan Allah semata.

When we talk about followers' satisfaction, we need to make sure yang dorang tak muntah2 bila baca entry kita... Ha gitchew.  Hahahaha.  How to monitor this performance?.  Base on their comment lah...  Kalau rajin, uoll boleh buat pool untuk dorang isi then U guys can check the result and see your percentage of achievement. 

So guys... To achieve all these, you need to set some KPI.   I give you some examples what is KPI all about ye.   Key Performance Indicator.

1).   To get 1 million followers by the year 2020.
2).   To update at least 20 entries per day before 1/1/2020.

Ha gitu lah KPI... Dia kena ada date yg ditarget.  Contohnya kalau korang target nak beli mesin rumput pada sekian2 tarikh dan tahun.  Eh apa pulak kena mengena mesin rumput dgn blog.  Ahh ini contoh. Bisnes tak semestinya belog.. mungkin korang ada bisnes landskap, atau bisnes buat beg or whatever.   Oh ai suka  crita pasal beg sbb ai suka beg.. selalu berangan ada brand beg sendiri.  Haaaa!.  Tapi tak pe.. nanti biar anak cucu yg buat ye beg MISS MIRROR.  Nek Mirror dah tua ni Cu.. malas nak mikir hal donia lagi.


Sekadar gambar hiasan


So now you guys understand what I mean kan?.  And you guys understand the comparison pada 2 mendalah tu. What is KRA and what is KPI.

Oh ye... I just got back from one Supermarket here in Perth.   Satu perkara yg ai respek dan terharu ialah...  Last few days ai beli shawl tu cuma 5 dollars you know .... and suddenly today they are jumping to 40 dollars again menjadi harga asal.. punya lah jauh beza tu!!!.   Aduhhhh nyesal tak belikan kawan2.  

Keikhlasan dia buat discount gila2 hampir setiap hari tu  berjaya memberi impact yg positif di mana berlakunya customer engagement... Asal lalu je macam ada magnet nak singgah sebab nak belek brg2 yg jatuh harga tu lah. Padahal tak ler byk dlm susunan rak tu.. kdg 2, 3 ketul je yg rega runtuh tu... tapi still jadi daya tarikan customer berpusu datang.

Ok that'll for today... Moga bermanfaat.

p/s.  :  Anda pula.. apakah KRA anda dlm dunia blogging ni mengikut pecahan peratusan?.
Tak mestinya dua pecahan saja.. mungkin 25% each.. or whatever?.




8 comments:

Komen anda adalah tanggungjawab anda sendiri. Admin blog tidak akan bertanggungjawab atas komen yg berbentuk umpatan atau kejian.