Saturday, June 27, 2020

Boleh Dicontohi

Assalamualaikum uollz... 

Menarik peringatan ini..  meresap pula ke dalam hati.. 

"Jika rumah kita kemas dan tersusun, kita akan sentiasa bersedia untuk meraikan tetamu. Begitu juga kehidupan kita..jika sentiasa melakukan amal soleh, kita pasti akan bersedia untuk bertemu Allah.. (meninggal)."

Ok perinciannya biar Ustazah yg bertauliah je sambung...  ai nak cerita tentang perenggan yg pertama je.. tentang rumah yg kemas dan tersusun tu sebab semalam ternampak beberapa photo ini.




Photo credits :. Siakap Keli and the House Owner (lupa nama FB.. sorry).

Walau pun kediamannya simple tanpa perabot mahal2 tapi kemas tersusun.. membuat netizen terpandang rasa damai.. hingga viral.
Rumah atas air kot.. Rasanya di Phnom Penh.



Periuk belangga pun memancar2 dan disusun kemas menandakan pemilik adalah seorang yg menitik beratkan kebersihan.



Jadi.. moral of the story ialah... ??.   Jap tengah mikir ayat.


Kita tengok pula photo bawah ni.. hasil tinjauan ai sendiri, "rumah" seorang gelandangan di daerah ini.   Walau serba kekurangan dan tinggal di kaki lima, beliau masih rajin jengkan "katil".   





Jadi.. moral of the story ialah.. kekurangan bukan penghalang untuk mengemas?.  Eh macam tak sedap je ayat ni. Ok tukar ayat lain... rumah harga berjuta pun kalau hoarding... pasti tak selesa didudukki. ( Ok ke ayat ni?).  Jadi mana yg tak perlu usah dibeli.. kang rumah jadi Gunung Everest plak.. haha.


P/s :.  Mungkin ini lebih sesuai.. "Benih
yg baik dicampak ke laut menjadi mutiara."





2 comments:

"Lisanmu adalah Syurga Nerakamu."
Komen anda adalah tanggungjawab anda sendiri. Admin blog tidak akan bertanggungjawab atas komen yg berbentuk umpatan atau kejian.