Tuesday, September 3, 2024

Sehelai Sepinggang.

Assalamualaikum everyone!.

Balik sini hari tu cuma bawa backpack je. Boleh bayangkan tak betapa ringkasnya perjalanan bila tak perlu heret luggage besar?. Kalau bukan sebab nak isi laptop, mungkin memang sekadar "lenggang kangkung" je. Mesti lagi best kalau tak payah fikir apa-apa, sekadar bawa diri dan tenaga je. Tapi walaupun dengan backpack ni, rasa dia tetap cukup best, uollz! Turun je dari flight, terus kami lari zasssttt! Tanpa perlu bertunggu tangga mengutip luggage, memang boleh terus melangkah keluar macam pelancong pro. Rasa bebas!



Tapi, kisah ni tak habis di situ je. Ada lagi yang nak dikongsi. Anda mesti tahu kan peraturan kat airport yang tak benarkan bawa cecair lebih dari 100ml naik flight? Jadinya, sebab tak bawak luggage besar, terpaksa lah ai tinggalkan skincare kesayangan kat Aussie. Padahal itu lah antara benda paling penting dalam hidup kita kan? 😂. Jadi terpaksa lah ai bawa yang asas je, dalam botol starter kit yang kecil tu. Risau juga, sebab tahu yang produk tu tak cukup untuk menampung keperluan kulit ai yang demanding ni. Ironinya, sepanjang beberapa hari ni, pelolez muka ai sedikit mengurang.  (Ok, cerita yang buruk-buruk saja ni supaya tak kena "evil eyes" 😜👻).


Tapi, jangan tertipu dengan kisah sedih ini uollz! Walaupun tak dapat bawak full set skincare, hakikatnya ai tetap berseri-seri je. Ahakz!.  Rupa-rupanya bila terpaksa ringkaskan sesuatu, kita akan jumpa rahsia kecantikan baru yang tak disangka-sangka. Mungkin sebab lebih banyak masa untuk rehat tanpa perlu habiskan masa yang lama depan cermin dengan rutin skincare yang panjang tu. Siapa tahu, kan?


Anyway, dalam masa yang sama, pengalaman ni mengajarkan satu perkara. Kadang-kadang, kita terlalu bergantung pada benda-benda kecil macam skincare, branded handbag dan lain-lain untuk rasa yakin dengan diri sendiri. Tapi sebenarnya, kecantikan dan keyakinan tu datang dari dalam. Bila kita rasa gembira dan selesa dengan diri sendiri, tak kira apa pun, itu yang akan terpancar ke luar. So, next time kalau anda terpaksa travel, jangan risau sangat tentang benda-benda kecil ni. Rasa bebas tanpa baggage besar bukan saja bagi fizikal kita ringan, tapi mental pun rasa lebih lega!


Jadi, kesimpulannya,  less is more, dan kadang-kadang, simplicity is the ultimate sophistication. Fokus pada pengalaman dan kebahagiaan, bukan pada benda-benda material yang kadang-kadang buat kita rasa terbeban tanpa kita sedar. So, sampai sini je untuk kali ni. Insha Allah, jumpa lagi dalam cerita-cerita menarik yang akan datang! 💃.  


7 comments:

  1. SA kalau travel memang suka backpackers, bawak 1 bag yg boleh isi benda yang minimum aje..SA pakai jeans, bawak satu lagi jeans dan t-shirt, make up x bawak sgt sebab xde problem bab mekap, skincare pun sama..bawak yang kecik je 50ml pencuci muka..then baju beli je kat negara SA travel tu contoh Thailand or Indonesia..even dalam negara pun SA memang macam tu..x suka banyak2 bag or bawak bag besar..cukup bag sandang..simple..

    ReplyDelete
    Replies
    1. SA - kalau boleh baju2 yg dibawak tu tinggalkan pula di sana utk gantikan dgn baju2 baru yg dibeli supaya blk pun boleh lenggang kangkung..😂 Tp syg la pulak kan.

      Delete
  2. Yes.. Linda masa zaman belajar dulu.. Memang bawak backpack.. Itu pun isi nya laptop je... So, semua pun macam pelik je.. Sebab diorg bawak luggage beso2 semuanya... Hahaha... Tapi, pengalaman beljar dlm malaysia je lah.. Ke luar negara belum lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Linda - Walau pun Msia, I kagum sbb I pun tak buat mcm tu masa zmn blaja kt Msia. Mesti nak berbondong2 mengheret beg besar.

      Delete
  3. Kan.. terasa bahagia bila travel pakai beg backpack kan.. ringan jer.. hihihii.. Tak boleh bawa skin care tu mmg jadi kemurungan pd wanita hahaha.. setiap perkara bila tak boleh maka akan ada solution nya.. terbaikkk...

    ReplyDelete
    Replies
    1. TT - tapi selalunya balik travel beg tu pula akan “beranak pinak”. 😅

      Delete
  4. Sebenernya saya teringin bisa begitu kak, tapi tak boleh 😅😅. Apalagi skincare. Saya terbiasa pakai sejak high school. Tak pernah skip Krn mama pasti akan marah. Terbawa sampai dewasa, ikut Korean skincare steps pula yg bisa 10 steps tiap hari. Sayangnya brand yg saya pakai memang tak komplit travel size nya. Nak pindahkan ke botol lain, saya tak nyaman . JD memanglah mau tak mau pasti bawa koper besar 😅. Baju saya bisa kurangi, tp skincare susah.

    ReplyDelete

"Lisanmu adalah Syurga Nerakamu."
Komen anda adalah tanggungjawab anda sendiri. Admin blog tidak akan bertanggungjawab atas komen yg berbentuk umpatan atau kejian.