Thursday, September 27, 2018

Fried Green Bean With Soup

Saya tiada masalah dalam memberi anak2 saya makan sayur.  Langsung tiada unsur2 paksaan sebab mereka adalah peminat sayur sedari dalam kandungan lagi.

Tapi... mempelbagaikan cara hidangan adalah 1 bonus untuk mereka.  Hari ni masak kacang buncis celup tepung.  


Resepi?.   Kalau di Malaysia.. terlalu banyak pilihan batter (tepung pencelur), uoll boleh beli yg instant (saya lupa lah apa yg mereka sebut.. lagi pun dah lama tak balik Msia).

Macam skg.. saya cuma guna tepung beras, telur dan garam serta sedikit bahan2 dlm botol yg sedia ada di dapur.  Anda boleh guna serbuk kari, serbuk bawang dsbnya. Then deep frying.




Bercerita tentang sayur, fruit and vegetables should be stored in 6 C - 8 C .   Selalu company2 besar akan ada coolroom yg besar untuk penyimpanan.  

Kalau macam kentang atau pumpkin boleh diletak di dry storage tapi bukan dlm tempoh yg lama.



Memasak sup.. tetiba teringat Pakcik saya yg sakit di hospital.  (Eh tetiba).  Sebab hanya ibunda saya dan beliau je yg suka buat sup dengan memotong bawang putih banyak2 hingga nampak terapung2 dlm sup.   Sup mereka sedap, segar dan memenuhi selera saya.  Moga Pakcik lekas sembuh.  Aamiin...

2 comments:

"Lisanmu adalah Syurga Nerakamu."
Komen anda adalah tanggungjawab anda sendiri. Admin blog tidak akan bertanggungjawab atas komen yg berbentuk umpatan atau kejian.