Sunday, March 10, 2019

"Don't put all your eggs in one basket." - idiom 8

"Don't put all your eggs in one basket."

Jangan fokuskan usaha2 kita untuk satu benda sahaja,  perlu ada plan A, plan B dan C.   Kita pun tahu sifat telur itu rapuh,  jika diletak hanya di dalam satu bakul sahaja, kebarangkalian untuk bakul itu bocor pasti ada.   Begitu la maksud idiom tersebut.    Pesanan ni sebenarnya untuk para usahawan2 di luar sana.  Boleh juga utk kita.. khasnya dlm berhadapan dgn dunia yg kian mencabar ini.  Terlalu bergantung pada si polan dan si polin amatlah membahayakan.   Pendek kata... hilangkan saja pergantungan pada makhluk.

Teringat  ai satu pesanan....   bina lah hobi untuk 3 perkara  :-

1). Yg boleh menjana income.
2). Yg boleh membuat badanmu cantik.
3). Yg buat kita kreatif.

Dan... ai nak tambah yg ke 4...  " bina hobi yang boleh menjadi teman tidurmu di alam kubur".   Ok itu semua boleh rujuk pada yg lebih pakar bab agama. 





"Don't egg her on" pula bermaksud... jangan galakkan dia..  don't encourage her..





Ok. Bye...  tetiba teringat ada set gelas fragile dlm bonet blom masukkan lagi.   Don't put them just in one cabinet... :P .    IRP... Can I have more kitchen cabinet for all the glassware pls..  Huhu..  just kidding.


2 comments:

  1. wahh...bila nak buka jualan glassware untuk orang johor ni... teringin nak pakai gelas empot

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha... doa2kan lah ye Yan moga2 jadi bisnes.
      Ni beli yg set biasa2 je.. segan pulak untuk dijual.

      Delete

"Lisanmu adalah Syurga Nerakamu."
Komen anda adalah tanggungjawab anda sendiri. Admin blog tidak akan bertanggungjawab atas komen yg berbentuk umpatan atau kejian.