Friday, March 22, 2019

Idiom 14 - kena bertegas untuk mencapai sesuatu

"Cat with mittens catches no mice.."




Just kidding...  idiom sebenar  "Cat with gloves catches no mice..".     Kucing yang bersarung tangan manakan mungkin dapat menangkap tikus?. 

Kalau Joco suka keluar rumah sebab nak tangkap burung je.   Happy kemahen setiap kali dapat pelepasan gi "outing".    Tapi ok la... bila kami kata balik pukul sekian2... jam tu la dia dah tercegat kat tingkap minta bukakan pintu.  My boy is so smart!!.  (Eh.. puji kucing sendiri di khalayak tak apa kan?.   Bukan puji anak?.   Khe3).

Menurut kajian.. kucing sebenarnya memang faham pun arahan manusia cuma dia sesaja ignore.


 

IDIOM

Eh "I went off on a tangent" plak, so let's back to today's idiom... "Cat with gloves catches no mice"..  maksud yg sebenarnya ialah bila kita nak mencapai sesuatu kita kena grago!.  Kena badass!.   Tak mo lembik2.

Sbg contoh... let say dalam kelas..  orang suruh anda buat lukisan..  yg dibaginya penyapu.  Anda kena la bertegas.. katakan yg anda selalu lukis guna berus kecik je.. bukan penyapu.  Ini sekadar contoh saja lah ye puan2... bukan kejadian sebenar.

Atau maksud lainnya ialah... nak menjayakan sesuatu kena guna peralatan yg betul.  Sekian.





No comments:

Post a Comment

Komen anda adalah tanggungjawab anda sendiri. Admin blog tidak akan bertanggungjawab atas komen yg berbentuk umpatan atau kejian.