Tuesday, June 11, 2019

Ok ke beraya dengan jeans dan t. shirt?

Maka kesimpulan dari perbincangan tersebut, semua sepakat mengatakan... anak gadis tak sesuai beraya rumah orang dengan jeans dan t. shirt.

Perbincangan di mana pulak ni Sammmm??. 

Oh.. lupa la nak cakap.  Assalamualaikum.. Aritu Cikgu lama ai mintak pendapat kat media social.   So, ai pun menyampuk la jugak kat situ..  sambil2 tu curi2 baca juga komen2 friendlist beliau yg lain untuk ai dapatkan rumusan.   Oh baru ai terpikir..  this is something that I need to tell my girls too sebab kesilapan berpakaian di hari raya boleh jadi omongan orang.    Malah sampai ada yg kata.. macam mak ayah tak didik.  Nauzubillahiminzalik. 

Love this quote  :


"Hari raya itu satu syariat...justeru nak sambutnya pun mesti ikut cara yg agama suruh.." 



photo tiada kaitan dgn post


Well.  Tapi sebab kami ni duduk kat sini yg mana penduduk muslimnya dari pelbagai bangsa dan etnik,  ai kena lebih fleksible..  atau dengan maksud.. ok je dapat tetamu raya berjeans..  cuma if they are a muslim kalau seksi sangat sampai nampak lurah dendam.. aduh duh duh.. yg tu tak usah ler dibawak balik ke rumah... beraya je la kau kat kedai kopi sana Dik Non, kan kita ada anak3 remaja.  It is not appropriate to show them a very bad example.  Kalau non muslim nak pakai gitu.. ok je... itu hak mereka.    Tiada masalah untuk mereka bertamu di rumah. 




Tapi.. to be honest,  ai tak jumpa lagi orang2 sini beraya dengan jeans dan t. shirt,  ohhh we are so proud of our traditional costume uollz.   Mengapa dibazir raya dengan jeans.. ini je lah waktunya nak pakai baju tradisi negara masing2 yg berwarna warni dan bervariasi?.   Malah yg lazimnya free hair pun... automatically mereka akan berhijab untuk meraikan perayaan ini.




So... itulah kesimpulannya.. especially sapa2 nak gi jumpa bakal mertua  di Syawal nan mulia tu,  boleh la guna garis panduan ini.


Photos :-
#myOOTDraya
#eid2019




4 comments:

  1. selamat hari raya kak Sam... maaf zahir batin...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks Yan...
      Kak Sam pun.. kalau ada salah silap mohon maafi.

      Delete
  2. Selain dari bertandang raya pakai jeanas n tshirt, pergi ke wedding pakai jeans n tshirt pada saya juga tak bersesuaian untuk anak2 dara dan mak2 dara juga janda2...🤣.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sungguh benar tu Mummy..
      Kita wanita harus menghormati majlis orang.
      😁.

      Delete

"Lisanmu adalah Syurga Nerakamu."
Komen anda adalah tanggungjawab anda sendiri. Admin blog tidak akan bertanggungjawab atas komen yg berbentuk umpatan atau kejian.