Saturday, June 20, 2009

BERHATI-HATI MENULIS BLOG

Miss Mirror bersetuju dengan pendapat seorang blogger tegar berkaitan berhati-hati apabila menulis blog, silap haribulan boleh kena saman jutaan ringgit.

Betul pun, tak kan la di dalam keghairahan kita menulis, kita mengetepikan soal-soal hak orang lain. Hal maruah, kesahihan cerita yang meragukan hingga kadangkala mengaibkan individu terbabit. Tak kan la terjumpa pakwe lama secara tak sengaja pun nak cerita dlm blog kan? Siap tulis nama penuh pula tu. Flash back pulak kisah-kisah silam, kronologi perhubungan yang mengaibkan diri sendiri dan orang itu. Rasanya itu tindakan yang kurang bijak. Walaupun tidak kena saman, mungkin bakal meruntuhkan "masjid" yang telah pun dibina bertahun-tahun. Nauzubillah...

Hal-hal politik? Oh... untuk selamat.... MM tidak akan menyentuh hal itu.

Biarlah blog kita tu rojak pun tak apa, asalkan tiada unsur-unsur fitnah dan cubaan menjatuhkan orang lain. Yang penting kita telah ada saluran untuk "membahagiakan" diri sendiri dan pembaca khasnya. Menyalurkan ilmu berguna secara percuma juga suatu amalan terpuji contohnya memberikan tip-tip, info-info berguna dan resepi -resepi yang mana semua ini jika kita berniat ikhlas untuk membantu orang lain, pahala berterusan bakal kita perolehi (inshaAllah) walaupun nama kita hanya tinggal kenangan dan bersemayam di negeri abadi. Begitu juga jika fungsi blog adalah untuk mengeratkan kembali apa yang terlerai, menjadi medan pertemuan menjejak kasih yang hilang, mengeratkan silaturahim... rasanya itu suatu yang terpuji.

Justeru, MM pun berasa sedikit gusar andai betul ada cadangan agar blogger perlu didaftarkan sebagaimana yang ditulis oleh blogger tegar tersebut (ermm... surat khabar bila tu ya?) sebab MM pun buat masa ini ada 4 buah blog. 3 blog rojak dan 1 buah lagi blog berunsur ilmiah. Jenuh juga ya kalau kena isi borang sebanyak 4 kali pula. Diharap cadangan ini hanyalah sekadar cadangan sahaja. Yang penting kita sebagai blogger terus mengekalkan prinsip... berblog untuk membina masyarakat cemerlang.

1 comment:

  1. cakap siang pandang2, cakap malam dengar2.

    ReplyDelete

"Lisanmu adalah Syurga Nerakamu."
Komen anda adalah tanggungjawab anda sendiri. Admin blog tidak akan bertanggungjawab atas komen yg berbentuk umpatan atau kejian.