Wednesday, February 3, 2010

RESEPI KEK GULA HANGUS YG N MINTA


sekadar hiasan ~ Shashal mmg x berapa minat dgn PC tp mlm td dia cuba2 jugak melukis dgn program PAINT ni.. ni le hasil pertamanya tu...

For N, temanku.....Sorry la N... Aku cari resepi kek gula hangus warisan keluargaku itu dah hilang la... masalahnya bukan buku resepinya yg hilang... buku ada tapi muka suratnya, cari2 tak jumpa plaks... ko cuba la resepi kat bwh ni..... lebih kurang je aku tgk...cuma seingat aku kalau boleh ko xyah la blend benda2 tu... after dah pukul2 bhn2 guna tangan ... ko tapis la mcm kita menapis santan tu... adik aku CT yg rajin wat kek2 gula hangus ni, aku jarang sbb kami x berapa suka... Si Yatie JO pun terror. Sedap diorg ni buat.

Aku ada gak resepi kek chiffon pandan... itu ari Anis.. KYati ko mcm nk belajar buat kek pandan tu, nanti senang2 aku tulis kt sini ya.. klu dia ada adap pc suruh dia catit.... tp semua sukatan dlm tahil la... hehehe...awek yg bg resepi tu org kelahiran zmn dulu. Rindu kt Nala (bukan nama sebenar) jiran indiaku yg baik ati tu... dah pindah agaknya Minah tu.
  • 1 cawan susu pekat manis
  • 1 cwn tepung gandum
  • soda bikarbonat - 2 sudu teh
  • 4 biji telur
  • 2 sudu besar mentega
  • 1 cwn gula
  • 1 cwn air panas

Cara-cara

  1. Masak gula dengan api sederhana hingga hangus.
  2. Pastu masukkan air dan masak lagi hingga gula cair.
  3. Masukkan mentega. Sejukkan. Ketepikan dulu.
  4. Pukul telur hingga betul2 kembang dan pekat guna sudip atau pemukul.
  5. Masukkan susu pekat ke dalam telur tadi, kacau sebati.
  6. Masukkan pula tepung + soda. Sebatikan.
  7. Akhir sekali, masukkan air gula yang dah sejuk.
  8. Tapis adunan ke dalam acuan... guna penapis santan.
  9. Perap adunan selama lebih kurang 3-4 jam.
  10. Bakar atau kukus selama 1 jam, seeloknya bakar menggunakan loyang berlubang tgh.
Ada jugak aku pernah makan org bubuh kismis...nmpk menarik je... tp pastikan raisin tu bubuh tepung sikit sebelum dimasukkn dlm adunan utk mengelak ia lelas ke bwh. - TIP.

7 comments:

  1. ohhhh sedapnya kek gula hangus ni...peberet mama ni....

    ReplyDelete
  2. jom kita buat nak Mama! klu dh xde pilihan mmg I pun suka je Mama. Sbb dh jatuh cinta dgn kek coklat versi mummy gee tu ari terus kek gula hangus ni tenggelam di mataku..hehe.

    ReplyDelete
  3. selain dr kek choc kukus, kek hangus ni favourite Mummy gak... dapat makan kek ni masa g kenduri rumah kak long baru2 ni... mmg sedap...dengan kek berongga betul2 cam sarang semut...org kata susah sikit nak buat kek ni...x tau le sbb x pernah cuba ... cepat sapa nak try dulu...

    ReplyDelete
  4. insyaAllah x sesusah mana Mummy Gee..asalkan kita ikut tip2 dia tu...adun guna tngan..bukan mixer, tapis dan klu rajin perap la 3 -4 jam...klu MM mmg x kuasa nk tunggu lama2.. MM percaya Mummy buat tentu lebih menjadik.

    ReplyDelete
  5. ada cerita kelakar pasal kek gula hangus ni...pernah dulu mama cuba..dah panaskan dula dah jadi warna coklat...pas tu...salah ikut step kot...terus tuang kat dalam adunan tu...lepas tu gula tu jadi keras ler pulak macam gula batu...hehehehheheheheh itulah pertama dan terakhir cuba kot...

    ReplyDelete
  6. hehe..itu biasa la Mama..MM pun ada cerita kelakar masa first time buat kek... konon nk raya dgn kek buatan sendiri, masa tu baru2 kawin... entah mcm mana bila nmpk mixer tu berputar je terus panic lupa ikut step.. patut masuk telur dulu termasuk tepung sudahnya bukan buat raya pun.. sendiri makan pun x lalu.

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...