Monday, February 22, 2010

SURATAN ATAU KEBETULAN - PART 11


Suratan atau kebetulan? Di dlm entry terdahulu.. Makcik Mirror ada bg tip2 utk anak menjadi bijak kan? Mungkin si Comei dgn si Balamos je yg berpeluang membacanya sbb they all 2 ni la followerku yg setia ketika itu. Nanti la aku bg korang hadiah ya Mei & Balamos... hehe.. Balamos pun dah lama x muncul... busy.... org dah kaya katakan....bkb38. So..bg follower2 baru MM ulang tayang cerita ni sbb memasing pun ada ank kecik kan.... ank "besar" yg dah berjanggut tu pun klu kita nk applykan benda ni pun boleh je.... sertakan sekali doa utk para suami ayat 165 Surah Al-Baqarah tu.

Salah 1 caranya dlm tip tu... bila anak kita nak tido.... dlm keadaan sedar tak sedar...tido2 ayam tu... bisikkan pd dia kata2 positif... Sebenarnya... MM ni punya la lama tak applykn benda tu pd Shashal... sbb busy la katakan..isteri mithali... kejap basuh pinggan, kejap basuh baju, pastu jemur... tu yg x sempat nk buat benda2 tu.:P

So.... mlm td.... sbb MM dah insomnia sgt... tgk kt tenet pun cam xde org... MM pun pegi pd si bujangku itu yg tgh tido2 ayam sambil menyusu... menyusu lg anak aku ni.. aku peduli apa, dpd dia tak nak hisap susu kan ke susah, kurang kalsium.. Lepas bacakan doa tido...MM pun ckp pelan2 kt dia....

"Shashal budak baik.... Shashal anak yg soleh....rajin sekolah... esok Shashal pakai uniform sekolah... bla bla bla..."...

Maka pagi ini... Ya Allah bersyukurnya MM.... bila selama ni dia liat nk pegi sekolah... dia bangun terus mandi.... pastu yg membanggakkannya..... kalau selama ni dia yg berdegil tak nk pakai uniform, hari2 pakai jeans gi sekolah... tetiba pagi ni dia sendiri yg request utk pakai uniformnya yg dah lama tersadai tu.... SOOOOOOOO MIRACLE!!! Alhamdulilah... doakan le Shashal berkekalan mcm tu ya Puan2.... kalau tak MM pening tau...

Ok... MM nk ulang semula sebab2 berkesannya tip "membisik2 kata2 positif" ketika anak tido2 ayam ni.. sebabnya.. ketika dlm sedar tak sedar otak kanan sedang bekerja, otak kiri dah tidur dah. Kuasa luar biasa dlm diri kita tersembunyi di dlm otak kanan.

Secara logiknya pula... doa seorang ibu itu sgt la mujarab. Bapa nak buat pun boleh... tepuk2 la sikit masa dia blur2 tu....Buat la seikhlas hati.... jgn buat ketika kita tgh hot.

Lagi 1... ada la dgr doktor tu cakap... IQ anak dipengaruhi oleh IQ ibu..... Alamak!!! Ini yg I seram ni!!!!

Apa kaitan gmbr di atas.... itu hasil tani kami belakang rumah. Keladi. Jemput makan!

9 comments:

  1. Wow MMirrow dah harvest keladi sarawak tanam belakang rumah... rebus makan panas2 sedapnye...lagi sedap kalau keladi sarawak yang masih muda2 tu....

    ReplyDelete
  2. ha'ah Mummy..sekian lama terbiar..rupanya dah berhasil dah. Kami panggil keladi tu selatah. Yg muda2 yg ada mcm kubah mesjid tu mmg sedap..

    ReplyDelete
  3. eiii sedapnya kerepek ni....yang kecik2 comel2 tu sedap direbus...yangbesar2 tu buat kerepek...bestttttt woooooo

    ReplyDelete
  4. ya la Mama... buat kerepek best kan? ada saki baki sikit tu ingat mlm ni nk buat la.

    ReplyDelete
  5. balik PS weekend ni nak gi belilah

    ReplyDelete
  6. Selamat membeli Mama... pilih yg muda2 dan "berkubah"... barulah pulen.. tau tak pulen?

    ReplyDelete
  7. Aku teringat kerepek ni nenek belah abah rajin buat masa muda2 dulu... Dia sira dgn garam dan gula halus... Memang sedap... Nenek dah tak larat nak buat semua tu sekarang ... Aku rindu makan masakan dialah...

    ReplyDelete
  8. ooo sira dgn gula, garam? aku x pernah mkn kerepek mcm tu.. mesti sedap...klu ada org jual, insyaAllah aku beli...tp rasanya susah la nk jumpa benda yg mmg org jarang buat ni. yg ada pulak kdg tengik.

    ReplyDelete
  9. keladi salatah sing pulen!! peh!!!!
    mana nak dpt salatah ni yer?? aku kepingin nak makan lak...kubah tula kesukaan aku...MM pos kat aku salatah tu..tak pun benih dia pun jadilah...

    ReplyDelete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...