Friday, August 20, 2010

MEMISAHKAN TELUR PUTIH DAN KUNING CARA PANTAS...


Puan2.......... dengar apa kata pakcik dan makcik di bawah.....



Sebenarnya, kaedah di atas telah pun I pelajari secara tak sengaja dari En. Yusof (seorang tukang pembuat kek di sebuah kedai kek terkenal di sebuah bandar kelahiran - masa tu I tgh tunggu result SPM)...

Belajar secara tak sengaja? Maksudnya terbelajar sebab hari2 tengok beliau mengadun kek pandan yang laris terjual di kedai kek tersebut. Sungguh mahir En. Yusof membuat kerja2 pengasingan telur... sambil bercakap sambil tu beliau membuat kerja.. Heran kan.. punya la hari-hari I melihat beliau membuat kerja separate menyeperate telur putih ni depan oven yang panas dan besar gedabak (sebesar gerobok bajuku oven kek itu).. tapi masih jugak I tak mahir2 lagi... kalaulah skrg I kerja kat situ, rasa-rasanya I belajar semua resepi yg ada kat situ... paling I suka ialah almond chocolate cookies yg ranggup (spt gambar di atas) !! Rasa-rasanya resepi spt terdapat di dalam blog ini....



Ok puan-puan.... ikut arahan2 yang beliau suruh di atas ya... then boleh la gunakan adunan tersebut untuk resepi-resepi cookies dan kek yang lazat untuk santapan hari raya.


Jumpa lagi.... Wa ilal likoq.....(sekarang takut nak guna perkataan BYE... ada maksud yang tak baik rupanya...lain kali la kita cerita ya).

7 comments:

  1. Hehehe chef paul ni...
    mmg macm tu la saya pisahkan telur putih dan kuning...(^_^)

    ReplyDelete
  2. Wahh NoorGie... mesti dah pro tu!

    BRUTALSOLO ~ ha'a... akak nak buat kuih raya.

    ReplyDelete
  3. KENGKAWAN ~ cadangnya mcm tu...tapi hingga skrg masih belum beli bahan lagi.

    ReplyDelete

"Lisanmu adalah Syurga Nerakamu."
Komen anda adalah tanggungjawab anda sendiri. Admin blog tidak akan bertanggungjawab atas komen yg berbentuk umpatan atau kejian.