Monday, April 29, 2013

You All Pernah tak PRELOVED barangan duniawi?

Pernah tak?
I tengok ramai isteri2 bijak kat luar sana yg pandai merolling duit diorang.    Bagus sebenarnya.
Contohnya... beli tudung beratus2 ringgit, pastu dah bosan pakai.... lelong!.
Tak kira la lelong kat belog ke, FB ke... mudah.my ke..
semua itu adalah petanda anda isteri yg bijak!.  Lagi2 bagi anda yg suka bertukar ganti baju,
handbag...baru seminit pakai dah bosan... memang elok la mengamalkan keja2 melelong ni.


Motif lain juga ialah.... untuk menclearkan ruang.
Tapi kan.... pada pendapat I, tak semua benda kita boleh lelong macam tu je..
contohnya barangan2 yg bersentimental value....  baju2 kawin, baju yg menjadi saksi cinta dimetrai..
(IRP pernah bising  kat I napa kebaya  biru I yg pernah buat dia terfall in love lalu melamar I  tu I hilangkan... hmm.. bukan hilangkan pun, ada osmet tukar suka sama suka masa tu.... :D... sorry)..

Kalau kita tengok perkahwinan diraja barat, layah2 yg diorang pakai tu ada antaranya dah berusia berabad2
hasil tinggalan nenek moyang.   Cantik dan  klasik!.  Itu la atas hasil usaha nenek moyang mereka menyimpan untuk kenangan anak cucu.

Hadiah2 pemberian tersayang juga pada pendapat I... tak patut kalau kita sesuka lelong, nanti orang merajuk tak nak hadiahkan kita lagi.  :D

Lain2 barangan yg tak patut dilelong ialah yg dah terlalu buruk kecuali besi buruk yg kita  jual kilo.






Ini antara yg I "preloved"kan kat FB pagi ni..
esok lusa mungkin ada lagi..
tengah membongkar stor ni...
Harga semua susutnilai berganda2.. (50 - 70 % kot..:D)
motif memPRELOVED - nak clearkan ruang.





sebarang pertanyaan emailkan ke : missmirror@ymail.com

6 comments:

  1. Baju nikah kakak anak kakak pakai masa majlis khatam quran di sekolahnya. Bayangkan dulu kakak punyalah kecik sampai anak kakak belum sekolah menengah pun boleh pakai..

    Nak lelong pun sayang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn lelong Kak... sayang.
      Biarkan dia jadi antik :D

      Delete
  2. MQ pun slh seorang pembeli n penjual barang preloved ni..sebab cepat bosan dgn sesuatu brg tu...selalu jual baju la.. ;D

    ReplyDelete
  3. Sam,

    tindakan yang bijak
    cuma Yong kekdg begitu rajin nak buat mcm gini
    memang rezeki sesaper jea la yang dpt yong pass.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah.... dpt pahala klu beri kat org.

      Delete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...