Sunday, April 28, 2013

Makan Hati Berulamkan Jantung

Banyak-banyak pokok... Pokok apa yang baik hati?





Jantung pisang  berkuahkan air asam.   Memang sedap!.  You all pernah buat?.  I cuma tau makan je.  Cara memilih jantung pun I kurang arif sebab  tak semua jantung pisang sesuai untuk dimakan sebab ada sesetengahnya  berasa masam.  Jantung pisang lilin kat belakang  rumah I yg bergayut2an  itu pun  tak sesuai untuk dijadikan ulam, kalau tak.. memang dah arwah la I kerjakan.  (credit kpd my MIL atas tip2).




Mengintai di hujung sana adalah pecel dan mungkin juga gado2.. (tak pasti sebab rasa dia ada kombinasi keduanya dan juga rasa petis sikit).  




Lokasi :    Restoran Ulam Raja, Uda.. JB
Tarikh :     Jumaat semalam masa lunch date



"Banyak2 pokok.... pokok apa yg baik hati?
Pokok pisang.... sebab sanggup mendermakan jantungnya untuk dimakan." -  antara teka-teki Qistina dan ayahnya bila berada dalam kereta.  Mama?.   Kadang sampai bingit mendengar teka-teki mereka yang beratus2 episod sampai bersilih ganti  tol pun tak habis2 lagi  :P

6 comments:

  1. Hhaahaa..
    Logik Sam pantun Qistina tu,
    betul jantung pisang nie kalau org tak pandai rebus mau lebam dikerjakannya
    terus tak ayu ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan pantun la Yong, teka teki... :D

      *Ooo gitu ea?. I tak pernah ada pengalaman merebus.

      Delete
  2. mana gambar hatinya? haha... tauke yang berjaya, takkan makan hati kot?

    seronokla kalau perjalanan dihiburkan dengan teka teki macam ni.. boleh tak kering gusi bergelak nampaknya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aisy - hahaha... dah lama dah tak makan hati goreng.

      *Seronok memang seronok Aisy, tapi adakala sampai mamanya pulak tak dpt nak mencelah bila 2 beranak tu asyik berteka teki tak sudah.. hehe..

      Delete
  3. Suka...suka...jantung pisang ni...jantung ayam pun best jugak hehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jantung ayam mmg best, tp masalahnya tak boleh mkn selalu... sbb organ dalaman kan..

      Delete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...