Thursday, September 5, 2013

Idea2 Menjana Pendapatan Yang Boleh Dipertimbangkan

Entah kawan aku sorang ni, dah kaya.... sibuk nak kaya lagi.  Dia kata tak mo menyusahkan somi dia, nak merasa duit titik peluh sendiri tapi  blurr tak tau nak buat apa.


Jadi entry ni  istimewa aku tujukan khas  utk beliau.


                 
Kalau kau pandai drive, kau boleh bwk van sekolah mcm bini  kwn laki aku tu... (sama la dia tu mcm kau, somi dah kaya, sibuk nak kaya lagi)

Memandangkan kau ni kategori lemah lembut wanita melayu terakhir cam aku :P, tak tergamak pulak kalau aku nak cadangkan kau jadi cleaner, lain la kalau kau perkasa.  Jadi kita lupakan cadangan yg ni.  KIV dulu.   Next....


Catering??.  Larat ke nak masak mcm kenduri?. Jd, apa kata kau cuba selami permasalahan yg pernah aku alami masa dlm pantang dulu2, biar kau dpt satu idea bisnes di situ. 

"kalaulah ada service penghantaran menu2 org dlm pantang ke rumah kan best.... takde la aku nyusahkan laki aku pepagi nak gi keja kena masak (kdg2 je, selebihnya kena makan nasi bungkus)".   Kataku sensorang depan cermin masa tu.   

Jadi itulah yg akhirnya makcik kami kena berbisnes "katering" 44 hari ala2 Domino Pizza utk kami tu..(masa branakkan Qistina, klu si Ain, aku kat kg.. Mentua  jaga).  Jadi  skrg, kau nampak tak satu peluang bisnes di situ?.

  



Jadi, sambil2 kau buat service masak tu (andaikan bahawa customer anda memang takde bibik langsung), kau masukkan sekali package   "perkhidmatan memandikan bayi pulak".  Eh!.  Kau ingat, kalau yg baru beranak sulung... takut tau nak pegang baby yg masih lembik meliuk lentuk tuh!.  Dgn keadaan bdn si ibu yg masih belum pulih lg.  Klu zmn mak2 kita dulu ada la jugak bidan2 yg tolong mandikan.... zmn ni mcm takde je, paling2 pun utk minggu2 pertama je.  Itu pun hanya utk mandi pagi je.  


Eh!.   Dah tulis panjang2... baru aku teringat pulak yg anak kau dah berderet, tak kan kau nak heret diorang gi tempat keja reramai  pulak kan?.  Hahaha.. mende la entry aku ni.  Ahhhhh susah2, kau proceed je la niat kau nak belajar menjahit homemade beg tu.    Aku rasa itu je la idea aku yg paling bernas sesuai dgn niat suci kau "bekerja dari rumah".


Ah pjg plak aku membebel mcm Mak Nenek....  idea2 lain tu lain kali je la kita crita di balik tabir.

gambar ihsan google


p/s :   Perkhidmatan yg aku blom jumpa kat JB setakat ni ialah......... tailor datang rumah utk ukurkan baju.    Lagi satu yg paling aku susah nak carik ialah tutor jawi... (tapi mujur la skrg aku dah jadi "tutor terjun" untuk anak2 aku... kelaz kann.... Sam dah jadi Ustazah skrg.... keh3).


4 comments:

  1. MM, kat area kg linda, ada dah servis tailor datang ukur baju kat umah kiter...
    tapi cadangan nak delivery makanan orang pantang tu memang sangat2 best lah..sebab kalao area2 bandar2 ni, ramai pantang sendiri..tak balik kampung..kekekkee...

    ReplyDelete
    Replies
    1. *Bestnya Linda..

      *Biasa klu utk anak kedua & seterusnya mmg ramai yg akan pantang sendiri, tu yg nak kena ada org yg memantau soal pemakanan tu, kang semua dia ngap pulak.... hehe.

      Delete
  2. tp klu nak wat online bisnes, bley jugak try jadik dropship dulu, xpyh kuarkan modal klu xslh ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes, itu pun salah satu cara tapi kena make sure dpt supplier yg jujur.

      Delete

"Lisanmu adalah Syurga Nerakamu."
Komen anda adalah tanggungjawab anda sendiri. Admin blog tidak akan bertanggungjawab atas komen yg berbentuk umpatan atau kejian.