Thursday, April 10, 2014

Cabaran Seorang Peniaga

Orang berniaga memang tak lari dari  cabaran..  sebagai contoh, ini dia....

:'(

:'(

:'(


?


?


?




Coklat TOBLERONE untuk dijual!!!!.   Tapi bukan aku yang sibuk nak jual..... pun bukanlah IRP.... tapi....



"Ma, Ma jgn makan tau coklat yg saya beli tu... ".

"Kenapa pulak.."  dlm ati aku.. dah la gi Aussie tak bawak Mama.

"Saya nak jual...".   

Ha??.   Alahai.... Serious ke nak jual??. Takyah la.. bagi free je kat kengkawan. (pun aku masih berbisik2 dlm ati je, sbb asyik membelek corelle ketika itu).

"Takyah jual la Shashal.. kalau kawan Nak, bagi je..".  Tetiba ayah dia bersuara.  Macam dpt membaca fikiran aku pulak...  Lega aku..


Qistina yg baru bersiap utk ke sekolah tetiba muncul:

"Ha???.   Jgn berniaga la kat sekolah... apa ni???!!!!!.".   Tegas seorang kakak  (juga selaku pengawas sekolah) memarahi.. 


"Ya lah... yalah...".  mendengus sambil mengambil beberapa ketul masuk ke dlm plastik utk dibawa ke sekolah.   

Terbantut niat seorang jejaka untuk berniaga pada hari tersebut.  Hahaha..  But don't worry Shashal, Mama yakin Shashal bukan orang yg berputus asa... berniaga la Nak, biar apa pun cabarannya,   tapi bukanlah sekarang, inshaallah satu hari nanti, bila besar nanti.  Aamiin... moga2 jadi Billionaire.  


p/s :   Berniagalah sahabat2 bloggerku.... walau apa pun cabarannya, orang berniaga kena byk bersabar,  tak semestinya semua stok kita nak kena habiskan cepat. Pelan2 dan sabar... inshaallah ada rezeki menunggumu.








10 comments:

  1. boleh je jual dik oi..kecik aje tu bkn org nampak pun..asal jgn lbih2 sudah..nti kakak tu yg tangkap...heheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha.... kalau kena tangkap maksudnya kakak dia la yg tangkap. Berapa RM la agaknya dia nak jual seketul.. Mama pun tak tau.

      Delete
  2. hehe..bagus3x...kecik2 dah berani nak berniage...
    tak mcm makcik ni...dah tua pun takut nak menjual... (",)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn la takut nak meniaga "Makcik"...
      Berniaga on line kan tak nampak muka orang... ;)..
      Jom!!!

      Delete
  3. otak bisness la Shashal..hahaha...tapi bebaik kang pengawas tangkap..kahkahkah

    ReplyDelete
  4. Kata-kata pujangga yang sering kusematkan dalam perjuangan

    "Jika Tidak Sanggup Berkorban, Usah Bicara Soal KEJAYAAAN!"

    "Sesiapa yang bergerak, dialah yang maju kehadapan, sesiapa yang berhenti walau sekejap, pasti ketinggalan"

    ReplyDelete
    Replies
    1. T.kasih atas kata2 itu..
      Pendek kata.. jgn sekali2 berputus asa.

      Delete
  5. Eh.. man komen saya? Xada ke? Rasanya dah komen hari tu.

    Rasa macam entry ni ditujukan kepada saya.. hihi. Makan cili ya.. ke kes perasan ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana ada Aisy komen kat sini?. Entry yg sebelumnya la kot.

      *ha'ah mmg entry ni ditujukan utk Aisy pun...hahahaha...

      Delete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...