Sunday, July 27, 2014

Esok Raya

10 kali buat ketupat daun palas, 10 kali confuse -  confuse cara melipat, confuse belah mana nak isi dgn pulut.  Biasa ler... kami ni kan org Johor.  Ketupat daun palas agak kurang sinonim.. tp mula menjadi popular kat rumah ni bila MIL bermenantukan jejaka Kelantan beberapa tahun yg silam.  Aku pun tumpang suka... sbb sedap!.

Kesimpulan  after  muzakarah di FB - belah daun yg kilat/yg dalam adalah utk alas pulut ye puan2.   Cara melipat -  pusing2 3 segi buat mcm hoodie baju, isi pulut... pusing2 lagi sampai dah nak abis daun tu.. tinggalkan sejengkal.. sisipkan ke dlm pastu pintal.  (nota ni aku rasa, aku je yg faham.. haha sorry - utk rujukan masa depan).





Mcm mana?.   Pass tak aku buat ni?.
Ianya aktiviti yg enjoy sebenarnya. 
Sambil buat, sambil gelak2 sbb mcm tak berapa jadik!.
Haha..





Aktiviti malam ni...  dorang busy bakar satay kat laman.



Dah isi duit raya blom???


Sehebat mana pun "checklist balik kg" yg aku pernah sediakan utk rujukan korang, byk benda jugak yg tertinggal.   Belt hensem yg hubby beli semata2 utk pakai raya, bila aku bukak rupa2nya kotak kosong je dlm tu.... huaaa.. sib baik la hubby aku tak marah dan terpaksa la dia beli baru.

Paling aku fed up, bleh plak aku tertinggal charger bateri DSLR...  rasa2nya macam aku dah masukkan dlm beg itu ari.... dah la hp aku ni SD Card dah full.  Hmmm...



p/s :  Rindu suara takbir raya arwah2 ayahanda tercinta.... alfatihah utk mereka.

4 comments:

  1. MM, Kalau mak hany xlulus lagi ni.haha sengsara kalau bungkus ketupat dgn dia. Kena tarik kuat2 kasi kt tgh2 tu mcm ke dlm sikit. Dia xterima kalau 3segi sekata. Hany buat slalu je dia bukak balik haha. Org nk tolong dia. Thn ni xdpt tlg sbb kt kelate.

    Hany xde gmbar sgt di aidilfitri. Gitu gitu je. Haish sabor je lah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ooo tak lulus lg la ni ye Hany?. Hahahaha..
      sbg org Johor - MM tetap berbangga walau tak lulus..
      sbb jarang buat. Keh keh keh...

      Delete
  2. Mmg kepingin banget ketupat pqlas di aidilfitri...malangnya..ngak ketemu

    ReplyDelete

"Lisanmu adalah Syurga Nerakamu."
Komen anda adalah tanggungjawab anda sendiri. Admin blog tidak akan bertanggungjawab atas komen yg berbentuk umpatan atau kejian.