Saturday, January 10, 2015

Mesjid Sultan Abu Bakar, Johor Bahru (5 gambar)

Assalamualaikum w.b.t   dan salam sejahtera... 


Bersyukur dengan apa yang ada..
Redha apa yang tiada..
inshaallah ketenangan pasti dirasai..
Kalau tak dapat honeymoon jauh2... kat JB ni pun banyak je tempat2 
yang menarik untuk dihayati keindahannya ye puan2..







"1892,  diperbuat dari bancuhan putih telur dan simen, proses penyiapan 8 tahun". 


Amazing kan?.   Macam nak buat maringue gitu!.  Itulah Mesjid Sultan Abu Bakar.

















Tetiba macam speechless plak nak bercerita... sebab terkesima sangat dgn keindahan dan keunikan mesjid ini.   So,  layan je la gambar2 ni ye...



Buat follower2 blog ini....  Selamat Kembali Ke Sekolah dan Selamat Kembali Bertugas kepada anda yang bergelar pendidik.








12 comments:

  1. ai sam..
    Betul dibuat dengan bancuhan telur putih? wah, fakta menarik ni, pernah beberapa kali solat kat sini masa duk johor tapi tak tahu pasal sejarah pembinaannya ni.. abis, yang telur merahnya apa jadi? bagi pekerja makan ke ? haha..

    betul kata sam, saya pun hari ni jalan2 di shah alam je, dengan kerja banyak menimbun memang tak sempat la nak ke mana2.. asalkan keluar sekejap bagi anak-anak suka hati pun dah ok...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tang telur merah/kuning tu blom sempat google lagi la Aisy.... haha.

      Delete
  2. Salam..saya bukan murid dan saya bukan pendidik..err..tapi mak murid tadika Faiqa Khadeeja..he he sibuk macam murid juga kan. Dah terlalu lama tak jadi emak budak sekolah tadika..15 tahun dulu kut, sekarang kena mula balik..alhamdulillah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah!. Menarik tu Che-Mid.. moga dipermudahkan segalanya. Moga Khadeeja happy ke sekolah.

      Delete
  3. Dulu masa wa belajar kat JB ..tiap-tiap minggu gi jalan-jalan area sini..hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oo I see..
      Tenang, hijau & mendamaikan.. no wonder Wa suka dtg sini.

      Delete
  4. salam kenal sam..malu pada diri sendiri..anak jati johor tapi tak tahu masjid ni begitu unik..trma kasih infonya..

    iryantyahamad.blogspot.com

    ReplyDelete
  5. ye ke.. first time tau mgenai masjid ni... yelh mcm bt palova gitu.. putih bersih.. sampai dh johor, tapi tak byk tmpt merayau..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha'ah... Mcm pavlova kan K.Nor... Putih gebu... Sedapnya.

      Delete
  6. teknologi membuat bangunan menggunakan putih telur tu dah wujud sejak zaman purba lagi... bangunan hebat macam Angkor Wat atau bangunan kerajaan lama Majapahit semuanya di bina dengan teknologi putih telur dan gula aren (gula melaka)... ikatannya kuat sekali boleh tahan ribu ribu tahun... bayangkan berapa banyak telur nak dikumpulkan masa dulu untuk bina sebanyak tu kan... bukannya ada ayam telur masa tu...semuanya telur ayam kahwin... betul tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks Najib atas perkongsian ilmu.
      Betul tu... zmn tu mesti pakai telur ayam kampung.

      Delete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...