Wednesday, February 11, 2015

Mencegah Gundah Gulana

Orang baca buku cerita sebab nak tidurkan anak.... ai pulak sebaliknya, sebab nak menghalang anak and ayah dia tido.  Hehe..  Sebabnya....  asar2 uollss!!.   
A'ILULAH ~ tidur selepas solat asar yg mana akan mengundang penyakit pada badan, jiwa serta perasaan gundah gulana, kecewa dan gelisah. Tak mo la kan bergundah gulana plak...




"Pakaian dan perhiasan dunia yg  kita asyik2kan itu cuma kain biasa yg murah, lama2 dipakai menjadi jemu, makin lama makin lusuh dan reput dan akhirnya jd barang terbuang.

Pakaian dan perhiasan yg Allah sediakan utk org yg bertaqwa di akhirat pulak sebaliknya, ia cukup indah, selesa digunakan, tidak menjemukan dan tidak rosak.  Gelang, subang, anting2 bergemerlapan menghiasi tubuh.  Tidak perlu dicari.. hanya diniatkan sahaja ia dah PLINGGGG!!.  Datang. Wow best kan?".  Khusyuk Shashal dengar mama dia baca.  Tapi tak boleh baca banyak2.  Baca sikit2 je.. as long tersemat kat minda.





credit to google




Itulah antara isi kandungan buku  ISTANA IMPIAN DI AKHIRAT karya  Abu Habiburrahman. 


p/s  :   Mama doakan moga anak2 Mama jadi anak yg soleh dan solehah... aamiin.   Begitu juga dgn ayah dia.

4 comments:

  1. amin amin amin
    anak2 juga perhiasan...

    ReplyDelete
  2. kalau kat dunia ada macam tu kan best... kalau kita bertakwa, Allah akan tundukkan dunia untuk dia... boleh baca kisah Ibrahim Adham, ketua para sufi, seorang wali yg zuhud berasal dari seorang raja yg meninggalkan tahtanya... jadi raja dia perlu memerintah dan manusia taat, jadi wali manusia tak taat tapi seluruh makhluk lain taat padanya...

    ReplyDelete
  3. Aamin...kita ni dah ada anak..memang tak pernah tidur waktu petang kan....

    ReplyDelete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...