Saturday, November 21, 2015

Resepi Epal Bakar

Semalam dah janji nak kongsi 1 resepi diet..  (anyway sorry blom sempat membuat kunjungan balas.. kita busy la...  baru balik "menoreh").   Tak  tau la korang suka ke tak...  sebab menu diet kan...
bagi yg tak biasa makan, mesti akan terkulat2 sikit kot nak telan.  Sebab "jauh  panggang dari api" ler kalau nak dibandingkan dengan jagung bakar yg lazat dan menkecurliurkan orang tu.

Tapi seandainya kat belakang rumah banyak buah epal jatuh2 berdentum atas bumbung...  sekali sekala mencuba resepi ini adalah digalakkan... dari buah tu terbazir.



4
each
Apple
1
tbsp
Lemon juice
150
gram
Sultanas
5
ml
Vanilla
2
tbsp
Brown sugar
2
tbsp
Almond flakes toasted
1
tsp
Mixed spice


Core apples, combine all other ingredients  and stuff into cavity of apple.
Cover with foil and bake at 180 C for 15 minutes.   
Remove foil and bake for a further 10 minutes. 

Bagi yg  tak faham bahasa Jawa.. ai translatekan..

Mula2...  kita korek apple hijau tu kat tengah2.. buat terowong.. guna turning knife kay!.   Letakkan semuanya dalam dulang pembakar.   Pastu bubuh la bahan2 filling (semua ingredient selain apple yg ai tuliskan dlm kotak tu adalah untuk filling dia yg digaul2 sebati dalam mangkuk).   Ok.. bubuh filling tu pada terowong epal hijau tadi.







Bakar pada suhu 180 C selama 15 minit.
Pastu bukak foil...... bakar lagi 10 minit.


Then sediakan sos kastard.  (resepi sila google).




Uoll tau kan sos kastad?.   Macam kita masak puding roti berkuah sos kastad..  mcm tu ler.    Tapi kalau niat tu nak diet, pandai2 ler mengurangkan jumlah lemak dengan mengabaikan pengunaan lemak.   Buat cair2..  

15 comments:

  1. Assalamualaikum sam..rajinnya masak...keciknya epal tu...

    Wah siap epal belakang rumah...klau dekat malaysia ,pokok pisang belakang rumah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam Yan.
      Kecik ke apple tu?.
      Biasa je sebenarnya.. standard size.

      Delete
  2. Wah.. epal di belakang rumah? Menarik sangat bunyinya tu ya.. mcm buah rambutan kat sini ya.. banyaknya.. wah2.. sukanya..

    Bolehla diet gini ya.. hari2 kenyang makan epal je.. xyah amik banyak karbo..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihihi...
      Rindu dgn rambutan Msia... sedapnya... Sib baik ada jual dlm tin.

      Delete
  3. Haha...nampak sangat tak boleh travel jejauh...tak tertelan gayanya ni...pie epal kat mekdinpun jeluak

    ReplyDelete
  4. Salam MM. Lama tak menjengok sini... Apple bakar ngan ubi bakar mana lagi sedap MM.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam Mummy!!.
      Miss u!.

      Of coz ubi bakar jauh lebih sedap Mummy... ai kan tekak Jawa.

      Delete
  5. Hahaha epal belakang rumah hany ni pun berdentang dentung luruh ni ikikikiki... xper lah hany telan epal bias aje, utk diet.hahaha mc xleh masuk je. Kental betol mm ni.

    ReplyDelete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...