Saturday, December 19, 2015

Apa Yg Anda Buat Bila Kena Marah?

"Bila kau tak tahan lelahnya belajar.. maka.. kau kena akur perihnya kebodohan" ~ Imam As Syafie.


Mengingat kata2 itu ...
Tak jadik aku nak lelah.... huahaha..


Kalau kena marah....
buat stupid je. K!.  Esok2 senyum balik mcm biasa... dah nama pun rakan sekerja.

Supervisor aku tak pernah marah pun.
Mat Saleh memang professional.  Kalau menegur pun tak menyakitkan. Itu memang aku respek!. Pastu tak miang.
Ehhhh tetiba.

Tapi ada ler si polan ni...  (perantau jugak le mcm aku, satu tempat praktikal, cantik orgnya... )..
kemarahannya menakutkan beb!.
Pada aku... patutnya benda tu tak perlu mengundang kemarahan pun... boleh bincang dgn polite.  Tapi nak buat guane kan.... hati manusia kan lain2..
 Terperanjat jap aku bila suara dia kuat sgt ... dah la kat corridor org tgh lalu lalang.  Klu korang mesti bengang.

Tapi.... aku..... cool je beb..
malas la nak bertekak..
Demi sesuap ilmu..
Tabahkan je la ati ni..
Anggap je la dia tgh period..
Atau... culture dia mmg mcm tu kot?.
(haha...kerana nila setitik
susu sebelangga plak kubirukan..
Nasib kau la...)






Macam2 cara org menangani kemarahan orang.. ini antaranya :-

1).  "Bayangkan muka org yg sdg marah tu hinzir". ~  Encik B bukan nama sebenar.

Aikkkk!.  Mcm kejam je bunyinya.


2). Dengar tapi... masuk telinga kanan keluar telinga kiri.

3). Diam.


6 comments:

  1. Ok juga Sam ni boleh cool lagi
    Tapi betullah daripada dilayan boleh bertambah amarahnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Demi meraih ilmu Kak Zakie.. rasa nak marah jugak sebenarnya.. Tp tahan2kan... hihi.

      Delete
  2. erkkkkkkkkkk kita serupa, positifkan minda..

    kalau x tahan sgt kuarkan air mata sikit jer, insya allah terus cool..

    (sbnrnya dah lama benor x kena marah, hu3)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya nak kluarkan air mata pun dah tak keluar Kak Umi.. haha.. beginilah nasib perantau demi menjaga nama baik negara.. ecehh.

      Delete
  3. nak diam tu yang kena pratikkan...kadang makin orang marah makin kita pun nak marah juga...huhuhu

    ReplyDelete

"Lisanmu adalah Syurga Nerakamu."
Komen anda adalah tanggungjawab anda sendiri. Admin blog tidak akan bertanggungjawab atas komen yg berbentuk umpatan atau kejian.