Thursday, December 17, 2015

Berkat Pasrah.. dan resepi kari Thai

Kiranya kari Thai memang agak popular jugak la kat sini dibanding kari2 lain. Maybe sebab dia light kot?. Kalernya pun pucat... "pembenci2 hot cili" bleh la makan sbb tak berapa pedas.  (itu kalau ikut resepi derhaka aku).

Pernah buat sebelum ni.. guna resepi Mat Saleh.
Semalam tetiba nampak Chef Wan buat kari Thai..  terus terliur nak cuba.





Tapi aku derhaka resepi Chef Wan sbb tak jumpa "Dancing Thai Chef Red Curry" paste yg beliau cakap tu.

Bahan2 :-

1) Serbuk kari
2). Santan
3). Serai n halia
4). Sos nampla
5). Thai Basil
6). Markut lime leaves
7). Garam
8). Onion, garlic

Manakala Chef Wan bubuh palm sugar, Udang (aku guna ayam).


Proses dia :  simmering ye..

Sebelum tu.. mcm biasa la. Racik.. tumis.. and so on.  Takde beza.



Aku geram tengok kecomelan baby carrot ni.  Memang cantik untuk buat garnish pada hidangan.


You just have to peel them... and  blanch.


Pastu boleh la goreng or whatever.. hidang bersama steak or fish.

OK.. settle sudah crita pasal masak2. Skg crita pasal study plak.

Kakak aku tanya :

"Apa crita dgn praktikal ko? (yg aku gusarkan sgt tu ari).".


Heeeeee.... alhamdulillah!!!.  Berkat doamu dan emak.. dan Cikgu MS, Kak Ida serta family (sbb kitorang berdoa sesama kat wassap call).    Everything went well!!. Bersyukur sgt.  Awesome boss and workplace as well.  Thank Q atas doanya.

Moral of the story...  sesungguhnya kalau kita redha dgn apa yg diatur.. Allah akan tolong.   Menuntut ilmu tok leh byk cengkadak. Mula2 mmg rasa nak nangis... dlm ati berkata2..

"Sampai ati ko wahai Trainer mencampakkan aku sensorang kat utan belantara... kawan2 lain ko bagi tempat dekat2 nun kat bandar!. Sob sob sob".

Sib baik la cuma kucakap dlm ati je... kalau Tak.. menyesal!. Sebab boss aku baik sgt.... dan hensem!. Kikiki..





emak dan Kakak aku ketika mendoakan
kejelitaanku..  kekeke. 

Baik aku lari sebelum dorang marah sbb terupload pix ni. Daaaaaaaa!!! Niteee!!.  

4 comments:

"Lisanmu adalah Syurga Nerakamu."
Komen anda adalah tanggungjawab anda sendiri. Admin blog tidak akan bertanggungjawab atas komen yg berbentuk umpatan atau kejian.