Saturday, May 7, 2016

Bertapa Di Rumah Angkara "Groupthink".

Do you think groupthink is a problem in your event team? Explain.
Hmmm.....   nanti la saya pikir jawapannya.    Esok lusa baru saya submit kay!.    Nak blogging jap ni.   Dah seharian dah saya terperap kat rumah semata2 menyiapkan benda2 tu, sampai tak dapat berpeleseran dgn hubby dan anak2... tapi tak juga siap2 (apa taknya 3 assignment sekaligus) diselangseli dengan berfb... pastu ngantuk dan tertido.    Hiiii betapa komitednya saya untuk melaksanakannya.  


Ehhhhh bersaya2 pulak saya arini.   Just in case kalau2 Lectr saya termasuk ke dalam blog ai ni.  Aritu beliau ada mintak ai ajarkan buat belog.   Ngeri plak ai mendengarnya Dik Non.. kang tak dapat ai nak menggedik lagi kalau beliau terjelepok kat sini.  Dah la hensem... (ehhh ke situ pulak).



Maka baliklah hubby dan anak2 dengan penuh perasaan kenyang sementara ai pula masih sibuk menyiapkan assignment.    Ai tengok tiada apa di tangan IRP melainkan bahan2 mentah yg akhirnya dipunggah oleh Ain dan adik2nya ke dalam esbok.   Selalunya kalau tahu ai tengah posa pasti ada juadah yg best2 beliau bawak balik... kali ni tak pulak.

Since ai ni dah matang la katakannn...   Maka  tak de nyer ai nak merajuk atau apa sebab ai dah terpikir cuma nak makan magee ramin je berbuka nanti angkara kesibukan.   Bapa dan anak pun tentu  dah kenyang makan kat Insan Cafe.


Senja pun melabuhkan tirainya,.... jam di dinding menunjukkan ke angka 5.30 pm... tiba2...


"Assalamualaikum Sammmm.... cepat Sam bukak pintu.  Dah nak buka ni.   Madam A... bagi makanan ni...".  Kedengaran suara suamiku di luar pintu, entah bila pula beliau keluar rumah lagi... tak disedari.



Madam A tu jiran kami...   Nenek  angkat Si Ain.   Selalu cari Ain kat rumah dan rajin bawakkan buah-buahan... kadang2 tolong angkatkan tong sampah.






Memang Madam  A rajin bagi kami makanan  .... tapi tak logik la beliau bagi set berbuka ni.  Ai tau somiku bergurau. BTW...  terima kasih ler abang sayanggggggggg... intan payung. Blewkk.  






kelas ngaji si Shashal arini.. tepek sini utk kenangan






Apakah itu GROUPTHINK???

"Groupthink occurs when group members so desperately want to agree with one another that they pressure each other to avoid necessary conflict."

Menurut Irvings Janis (1972) ianya adalah istilah untuk suatu kelompok membuat keputusan yang tidak masuk akal untuk menolak anggapan yg sudah ternyata bukti dan nilai moralnya.

Atau dalam bahasa joworldnya ialah ONGKAL!!.  (Mandai je aku!!).  Maksudnya benda tu dah ternyata salah tapi dari pihak yg ongkal tadi meminta benda tu untuk diteruskan berakibat dari nilai2 illusion of invulnerability iaitu  rasa percaya diri yg sangat tinggi dengan keputusan yg diambil.


Bagaimana pula menurut pemahaman anda??..  

No comments:

Post a Comment

"Lisanmu adalah Syurga Nerakamu."
Komen anda adalah tanggungjawab anda sendiri. Admin blog tidak akan bertanggungjawab atas komen yg berbentuk umpatan atau kejian.