Friday, August 5, 2016

Bila Tomyam Bertukar Jadi Sup Kambing

Assalamualaikum..

Have u been in a situation when u already prepare all the ingredients and about to start the cooking process.. then only u remember to chek their expiry date?.

"What??? Dah expired??".  πŸ˜±πŸ˜±πŸ˜’😒 Sambil berharap tarikh yg tertera di atas botol tersilap pandang.

Dah la dah tercakap dgn anak2 yg mama nak masak sekian2 menu.  Jenis aku ni pegi dapur pun menjerit dulu pada anak2.. supaya bila dorang dengar semangat sikit nak keluar dari bungkusan selimut mereka.


So?.   Adakah perlu aku mengalah hanya sekadar 1 bhn utama tak ada?. Oh noo!. Come on!.  This is Sam.. ok.  Chef Sam... πŸ˜ŽπŸ˜œπŸ˜ƒπŸ˜ƒπŸ˜ƒ.


Masak je manual k!!.



Maka...  aku campakkan ler belacan (padahal selama umur ku buat tomyam.. takde pernahnya bubuh belacan).  Mayonese πŸ˜ƒπŸ˜ƒπŸ˜ƒ, serbuk cili, cili padi, serbuk udang, hirisan cili kering, bwng putih (padahal klu guna paste... bwng besar je sudah), asam jawa (sepatutnya asam keping atau fish sauce), pak aji. πŸ‚πŸƒπŸŒΏπŸŒΎπŸ πŸ™πŸŸ  Pendek kata.. aku bubuh segala benda yg depan mata...πŸ˜ƒπŸ˜ƒ asalkan tak lari konsep Asian Cuisine.

Nasib baik coriander leave ada kat esbok. Chop them into marcedoine ok!.  Daun limau purut dah dibuang si Ain aritu masa esbok rosak... tinggal la perca2 tak sampai pun seinci (itulah yg mematahkan semangat.. sbb "tomyam is nothing without kaffir lime leave").    Mak pun confused pesal disebut kaffir ... mcm sensitif gitu kan bunyi dia?.

Lengkuas pun tak beli, lemon pun tak bubuh.. Serai sib baik ada.

1 jam kemudian....


"Sedapnya Ma... tomyam Mama nii ".  Kata Shashal mlm tadi...

24 jam kemudian...

"Sedap la Mama buat... oooo Mama ikut recipe Cik Ida ye?".   Kata Ain petang tadi... membuatku bungkam kehairanan... bila masa Cik Ida ada masak tomyam utk kami masa raya tu ari?. Sup kambing ada ler...


Sah ni.... tomyamku dah bertukar jadi sup kambing.πŸ˜ƒπŸ˜ƒπŸ˜ƒ.   Btw.... akan tetap kusimpan resepi ni sbb anak2 suka.


Abaikan cili yg tak dibuang ganggangnya itew.  Itu kan stylo!.



6 comments:

  1. Assalamualaikum sam apa khabar...
    :-) nasib sam pandai campak2 nasibbaik sedap.....hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam Yanty..
      Lama tak nampak bayang?

      Delete
  2. Haha.. hentam sahajalah labu! πŸ˜‚πŸ˜…
    Asal semua makan abis licin siap dikatakan sedap lg tu.
    Kira cekap mama masak apa je bahan yang ada. Jangan kata org di perantauan, org kat mesia ni selalu juga buat gitu. Tp dgn syarat tak siapa tahu, haha.. kalau suami saya tahu, dia suka aje nak kluar ke kedai semata-mata beli 1 bahan yang tak ade.. tak ke membazir masa.. kalau saya masak xcukup bahan pun ada masa dia tak perasan. Kalau dh org tu perasan, pandai-pandai la bagi alasan nanti. Kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eh sama la hubby I pun.. Aisy.
      Sbb tu tak gamak nak cakap kalau bhn2 tak cukup.. kang menyusahkan dia.

      Delete
  3. wah terer akak! πŸ‘πŸ‘πŸ‘ tukar resepi pun boleh masak level tahap chef. kalo saya makan nasik gureng jelah.. hehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. πŸ˜ƒπŸ˜ƒπŸ˜ƒπŸ˜ƒ..
      Lapo punya pasal... sume jadik je Lia.

      Delete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...