Friday, July 14, 2017

Cara Beradap Di Dalam Majlis?


Salam Jumaat!!.   Haiiiiii!.
Topik pagi ni...  "Kalau dlm majlis... korang suka beramah mesra dengan semua tetamu atau sekadar bercakap bila ditanya?.".

Pada ai la kan.....  tak salah rasa2nya kalau seseorang tu pendiam as long nilai2 karismanya masih terserlah atau wajahnya tak nampak introvert sgt atau pun poyo.

Tak semua orang dilahirkan sebagai peramah dan tak semua orang ada skill komunikasi yg berkesan.   Pada ai... baik jadi diri sendiri dari tersilap ngomel lantas menyinggungkan perasaan orang lagi2 pada orang yang baru dikenali.  Beri sahaja senyuman dan bertanya apa yg perlu sudah memadai dari menyampuk pada sesuatu yg tak pasti di celahan perbualan orang ramai lantas dibenci orang.

Motif entry?.   Sesaja buat bancian.

Satu yg ingin ai kongsikan,  kalau anda bertandang ke majlis2 di kampung ai di "Kashmir", anda kena bersalam dgn seisi rumah (maksudnya hadirin yg dijemput).  Itu memang dah jadi tradisi.  Bagaimana di tempat anda?.




6 comments:

  1. Biasanya bersalam dgn tetamu berhampiran, idok le nak slm dgn semua yg ada dlm mjlis tersebut.

    Pastu dok dian2, jk ada org pndang smbil tersenyum, balaslah senyuman tersebut.

    Jk ada yg bertnya, baru jawab pertnyaan itu, tak retilah pula nak sembang yg macam2, jk duduk atas lantai, bersimpuhlah ala2 wanita melayu terakhir w/pn lenguh yg amat jk lama sgt. 😀

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun Umi..
      Tak mampu nak salam semua. Boleh pengsan dibuatnya, lagi2 bila kita dtg paling akhir.

      Delete
  2. kalau saya berbual dengan orang yang dikenali saja takut nak menyampuk cakap orang yang tak dikenali nanti tersalah sampuk pula.

    ReplyDelete
  3. Saya depends on situation..kalau anak okay boleh la beramah mesra..kalau ank minta dilayan jer...nampaknya beramah mesra dengan anak sendiri aje la...hahaha

    ReplyDelete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...