Sunday, July 30, 2017

Poligami

Untuk lelaki2 bujang di luar sana..
Kalau anda ada pasang niat nak berpoligami di hari muka..  Kak Mirror suggest  korang mulailah dgn  wanita2 somali (sbg first wife).
Ai tengok dorang ni ada potensi menjadi isteri yg solehah dan redho.
Melalui "muzakarah" masa ai bercampur mereka dulu2, begitulah pendirian mereka. Mereka kata tak kisah kalau ditakdir hubby berkawin lagi, ditinggal berbulan2 pun tak kisah.  Btw.. tak taulah kalau di balik selimut mereka  selalu menangis.  Harap2nya tidak.



Ok kita tinggalkan kisah tersebut.. meh baca ni pula.   Kisah di sebuah kota rekaan dan pelakon2nya pun rekaan.. tapi faktanya benar.



Suami : "Senah..  apa kata kalau abang kawin lagi...?"

Isteri : "Tapi kenapa bang?.  Sebab Senah dah tak cantik ke?.  Atau abang dah bosan dgn Senah?."

Suami :"Eh, tak.. tak.. takk..  Senah tetap isteri abg yang cun melecun, perfect!.  Abang cuma.. emm cuma ingin membantu sesama islam, ibadah, dan melaksanakan sunnah Rasul..."

Isteri : "Hemm... Jadi itu alasannya..?"

Suami : "Iya Yunk"

Isteri : "Baik bang, Senah setuju kalau alasannya untuk membantu, ibadah sunnah rasul.. nanti Senah carikan dua isteri terus utk bang..!"

Suami : "Senah... 😍😍😱😱??!. Senah  memang istri  yg solehah, terima kasih wahai isteriku..  Bila Senah nak kenalkan dorang pada abg?".

Isteri : "Esok pagi bang ye, Senah akan bawa abang ke rumah mereka..!".


Pagi harinya sang isteri menepati janjinya, dia membawa suaminya pergi ke sebuah rumah,  berbunga2 hati suami penuh keterujaan.
Setelah pintu diketuk, keluarlah seorang perempuan.

Isteri : "Kenalkan Bang, ini Kak Markonah, janda Usia 70 tahun.

Suami : (terkejut)... "Tapi..?!"

Isteri : "Kenapa bang,..kenapa terkejut.?! Abang kata mau menolong, ibadah sunnah Rasul...?.  Sudah berapa banyak kitab hadis yg abang baca.?. Takkan tak sampai pada kisah siapa yg dinikahi baginda Rasullah SAW...?"

"Calon yang kedua pula namanya Kak Rohaya abg, janda usia 80 tahun rumah tak jauh dari sini.  Lepas ni kita terus ke rumahnya untuk abg berkenalan dengannya.".

Suami : "Eee... Senahh. Kalau begitu, abang kansellah nak amal sunnah  yg satu ini, yang lain saja..!!"

Isteri : "Jadi bang, kalau nak nikah lagi kerana nafsu, jangan bawa-bawa sunnah Rasul segala..  ok!.

Antara nama-nama isteri Rasulullah ;

Nama : Saudah binti Zum’ah r.a.
Status : janda.
Usia dinikahi : 70 thn
Usia Rasulullah : 52 thn
Keadaan : Wanita kulit hitam, janda dari sahabat nabi yang menjadi perisai Nabi saat perang. Memiliki 12 anak dari pernikahan dengan suami pertama.
Alasan menikahi : Menjaga keimanan Saudah r.a. dari ancaman & gangguan kaum musyrikin.

Nama : Ummu Salamah r.a.
Status : Janda
Usia dinikahi : 62 thn
Usia Rasulullah : 56 thn
Keadaan : Anak pembantu Nabi, seorang janda yang pandai berpidato dan mengajar.
Alasan : Perintah Allah untuk membantu dakwah Rasulullah.

Nama : Ummu Habibah r.a.
Status : Janda.
Usia dinikahi : 47 thn
Usia Rasulullah : 57 tahun.
Keadaan : Bekas isteri Ubaidillah bin Jahsyi, cerai kerana suaminya tukar agama jadi nashrani.
Alasan : Untuk Menjaga Ummu Habibah daripada murtad.

Nama : Juwairiyyah bin Al-harits r.a.
Status : Janda
Usia dinikahi : 65 thn
Usia Rasulullah : 57 tahun
Keadaan : Tawanan perang yang dinikahi oleh Rasulullah, tidak memiliki sanak saudara, dan memiliki 17 anak dari pernikahan yang pertama.
Alasan : Petunjuk Allah, memerdekakan budak, pembebasan dari tawanan perang dan menjaga ketauhidan.

Nama : Shafiyah binti Hayyi r.a.
Status : 2 kali janda.
Usia dinikahi : 53 thn
Usia Rasulullah : 58 tahun
Keadaan : Wanita muslimah dari kalangan yahudi bani nadhir, memiliki 10 anak dari pernikahan sebelumnya.
Alasan : Rasulullah menjaga keimanan shafiyyah dari boikot & ancaman orang yahudi.

Nama : Maimunah Binti al-harits r.a
Status : Janda
Usia dinikahi : 63 thn
Usia Rasulullah : 58 tahun
Keadaan : Bekas isteri Abu Ruham bin Abdul Uzza.
Alasan : Untuk menjaga dan mengembangkan dakwah di kalangan bani nadhir.

Nama : Zainab binti Khuzaimah r.a.
Status : Janda.
Usia dinikahi : 50 thn
Usia Rasulullah : 58 tahun
Keadaan : Seorang janda yang banyak memelihara anak yatim dan orang yang lemah di rumahnya. Mendapat gelar ibu para masakin.
Alasan : Petunjuk Allah untuk bersama-sama melindungi anak yatim dan orang lemah..


So?.  Ada berani??.


5 comments:

  1. Ha3 idea yg bernas ni Sam..

    Lepas ni tiada lagi alasan ikut sunah nabi, kenyataannya ikut nafsu shj..

    ReplyDelete
  2. alasan ikut sunnah tapi nak kawin dengan anak dara.. dengan janda yang berumur memang taknak lah ye kecuali janda muda.. idea yg bernas ni kalau ditanya suami utk poligami

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum Wrmbth

    Selamat pagi isnin yang produktif

    Hmmm

    Inilah hakikatnya sis mirror

    Kalau menikah sebab ikut nafsu saja memang ramai yang jadikan poligami beralasan ikut sunnah

    Sedangkan ikut sunnah ni banyak lagi percaturannya

    Ada banyak pengisian rumah tangga

    Bukan setakat kahwin dapat anak

    Tapi nak lahirkan rumah tangga yang bahagia supaya anak anak yang lahir jadi insan yang hebat

    Apa yang ada pada kuantiti dan tiada kualiti?

    Kucar kacir macam sekarang jadinya

    Siap jadi fitnah pada agama

    ReplyDelete
  4. Kena banyak bersabar....kadang kadang ada orang kata sanggup but dia buat macam macam supaya suami tu tinggalkan isteri pertama...hurm

    ReplyDelete
  5. Rasulullah menikah lagi setelah wafatnya siti khadijah r.a.
    Dan janda2 seperti sam nyatakan..
    Harap2 suami yg nak berpoligami itu ikut lah sunnah nabi sebenar.. janda yg berumur lebih 50 keatas kan sam..

    ReplyDelete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...