Wednesday, September 20, 2017

Ini Dia Si Jali Jali

Ini dia si jali-jali
lagunya enak lagunya enak merdu sekali
capek sedikit tidak peduli sayang
asalkan tuan asalkan tuan senang di hati

Palinglah enak si mangga udang
hei sayang disayang... pohonnya tinggi pohonnya tinggi buahnya jarang
palinglah enak si orang bujang... sayang
ke mana pergi.... ke mana pergi tiada yang melarang

Ingat tak lagu tu?.


Menggamit memory sangat pohon jali2 ni...
Terkenang zaman kanak2..
buah dia kami buat eksesori..
Ada yg buat tasbih..



Pix credit to : Lai Monica Thien


Masih wujud lagi ke pokok ni sekarang?.


Pix :  ihsan google


Motif entry  :   takut ingatan mengurang, tu yg kena refresh memory.  Anak3 ai jgn harap kenal dgn pokok2 ni... aritu dapat jambu batu kaler merah pun kemahen terpingga2... dia ingat buah pelik dari kutub mana.

Oh ya... esok jgn lupa baca doa awal dan akhir tahun.




9 comments:

  1. Saya tau lagu tu tapi senikata tak ingat penuh. Dulu pun tak hafal lagu tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak sangka... itulah pohon jali yg dimaksud dlm lirik tu rupa2nya.. Adam.

      Delete
  2. eh ingat buah ni, memang kecik2 dulu buat aksesori la hahaha

    ReplyDelete
  3. Ibu tak tahu pun ada pokok jali

    Hehe

    Kat autralia tak ada pokok jali mis mirror?

    Tempat jatuh lagi di kenang kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasa2nya tak ada pokok ni kat Aussie.. Ibu Zaid. Mcm tak jumpa lg.

      Delete
  4. Pokok jali ni boleh buat main macam macam kan puan syurga

    Ini beza budak zaman dulu dan zaman sekarang

    Zaman dulu kita main apa yang ada je

    sekarang maintab saja

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha'ah Mama Hakim... kita menghargai hasil2 alam ketika itu. Bukan saja biji jali, ulat2 beluncas dlm daun pisang dan labah2 pun jd permainan.

      Delete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...