Friday, May 29, 2020

Hujan, Pucuk Keledek dan Donut

Assalamualaikum uollz..


Ingatkan nak menyambung kerja2 Qistina yg terbengkalai aritu.  I mean memangkas pokok keledek dimakan dek beluncas.  Tetiba hujan lebat ptg tadi.   Amaran ribut petir pun telah dikluarkan.



Qistina kalau datang angin rajin.. tak payah diminta akan buat.  

Btw.. pucuk keledek tu pun dah berbakti berbulan2.. ok le teww!.  Sebut saja menu pucuk keledek apa yg kami belum buat?.  Goreng belacan?. Gado2?.  Kari?.  Pendek kata dah puas berbakti dah dianya... patut pun ulat dan belalang pun sibuk bertandang.  Nak main masak2 juga mereka untuk family mereka. Hihi..




Hujan2 ni buat donut...Kali ni ai guna resepi spt dlm gambar di bawah.. gebuzzzz!!.


Jika anda mampu membaca tulisan ini..
anda memang HEBAT..
(Jawapan di ruang Komen) 
typo for "egg spelling"  1 egg instead of 1 eggs



Proses dia macam biasa..
Satukan yg manis2 dgn yis..
(Elakkan yis dari terkena garam)..
dan uli sehingga lembut.

Rehatkan.. 30 min..
Baru terap.


                                                                      

"Allaahumma innii usy-hiduka annii raadhiyah 'an ibnii/ibnatii.... Qistina... tamaamar-ridhaa wa kamaalar-ridhaa wa muntahayir-ridhaa. Fallaahumma anzil ridhwaanaka 'alaihim bi ridhaa-ii 'anhum"

(Yaa Allaah aku bersaksi kepada-Mu bahwa aku redha kepada anakku ini Qistina.. dengan redha dan sempurna. Maka turunkan Yaa Allaah keredhaan-Mu kepada mereka demi redhaku kepada mereka).  Aamiin..



P/s :. WA is about to have the most freedom in the nation. From June 6, we can gather in groups of 100, contact sport is back, and most businesses will reopen- 9News


#CatatanrayakeENAM2020

4 comments:

  1. yis, milk, sugar, salt, egg, butter, plain flour...ok boleh buat nnt...hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waaa!. Boleh baca ye?. Genius!. Hahaha..

      Delete
    2. 1 1/4 tsp yis
      120 ml milk
      37 gram sugar
      salt (akak mls nk letak)
      1 eggs
      2 tbs butter
      2 cup plain flour

      A bit of castor/icing sugar to sprinkle..

      Delete
  2. Cuaca sekarang tak menentu sekejap hujan, sekejap panas, sekejap mendung.

    ReplyDelete

Komen anda adalah tanggungjawab anda sendiri. Admin blog tidak akan bertanggungjawab atas komen yg berbentuk umpatan atau kejian.