Wednesday, October 28, 2020

Coretan Petang

Assalamualaikum dan Salam sejahtera.


Terjumpa balik photo  tahun lepas ni.   Ini kali terakhir Ibu Mertua datang menjenguk kami di sini sebelum Covid buat hal dan memisahkan atok dan cucu.

Semalam borak dengan member di Malaya, pun ada sedara mara mereka yg terpisah ibu dan anak, suami dan isteri.. padahal sekadar seberang Tambak Johor.

Ya la kan.. terbaca juga kisah ada yang separuh mereng, ada yg bunuh diri dsbnya.


Di Australia pun begitu juga.. pelbagai rentetan dan telenovela tangisan kekeluargaan angkara terpisah2.  As I said earlier.. sebelum ni keadaan di Victoria paling membimbangkan.  Makanya itu Victoria berhempas pulas hingga akhirnya zero case sebelum Christmas menjelang tiba.  Itu pun mereka masih belum berpeluang merentas sempadan negeri untuk ke Western Aussie di mana terletaknya bumi Perth ini.   BTW... at least dapat la juga mereka diberi sedikit ruang kebebasan (walaupun masih dlm had tertentu) untuk menyambut perayaan mereka dgn lebih ok berbanding tahun lepas.. sebab berakhirnya lockdown.






Makanya itu..

"Hanya kerana anda lihat seseorang membawanya dengan mudah.. jangan pula Anda memikir ianya TIDAK BERAT."

Hanya sahaja mereka tidak mengeluh.. dan pastinya Allah memberi dugaan sesuai dgn kesanggupan para hamba2-Nya.  Orang yang sabar... Allah akan beri ganjaran yang setimpal.    Tengok member kat Melbourne kembali ceria.. ai pun turut terpalit gembira..  jauh di sudut hati berdoa moga Malaysiaku yg tercinta pun akan zero case juga sebelum menjelang akhir tahun. Ya Allah perkenankanlah.





Andai anda tahu bahawa tiap kesakitan, keperitan.. semua itu tanda sayang Allah sebagai penghapusan dosa, pasti anda berhenti untuk mengeluh lagi dan menangis penuh syukur.   Lagi menyeramkan pula kalau hidup sering diistidraj.    Nauzubillahiminzalik.



7 comments:

  1. Semoga bilangan kes menu run dari hari ke hari... Ameenn

    ReplyDelete
  2. Ujian Allah supaya kita lebih mentaatinya

    ReplyDelete
  3. Terima kasih atas ingatkan. Saya kadang-kadang terlupa.

    ReplyDelete
  4. kawasan saya di Vic da kembali blh keluar bandar.. sronok dia sebab dah lama terperuk. tapi kak.. kat sana orang dengar cakap hehe kat Malaysia payah..

    ReplyDelete
  5. Semoga kita terus sabar dan tabah hadapi ujian yang mendatang. Bersyukur sentiasa :)

    ReplyDelete
  6. Sebulan tak jumpa mak ayah.. rindu :( kami di klang masih PKPB..

    ReplyDelete
  7. Waalaikumussalam.
    Stress di sana sini. Hanya kepada-Nya tempat kita bergantung harap.

    ReplyDelete

"Lisanmu adalah Syurga Nerakamu."
Komen anda adalah tanggungjawab anda sendiri. Admin blog tidak akan bertanggungjawab atas komen yg berbentuk umpatan atau kejian.