Friday, August 2, 2024

Makanan Panas Jangan Ditiup

Assalamualaikum guys.

Selalu kalau nampak video artis2 atau influencer meniup sup panas untuk baby mereka rasa macam nak busy body je untuk menghalang mereka. Sebab perkara ni tindakan reflek dalam otak, sebab dari kecik diasuh sedemikian. (Kakak dan abang saya Ustazah).  

Tapi mendidik anak sendiri pun kadang bukanlah mudah, ada saja alasan.. 

“Panas la Ma.”    

Sabar boleh tak?.  Tunggu suam baru makan. 

Alhamduliah dah muncul kajian ini untuk saya beritahu anak3 untuk mereka nilaikan sendiri.

"Dalam penelitian sains, air panas (H20) yang bertemu dengan karbondioksida (CO2) yang dihembuskan oleh mulut, akan menghasilkan persenyawaan H2CO3 (asam karbonat). 

Jika asam karbonat itu masuk ke dalam tubuh manusia, boleh menyebabkan penyakit jantung."

Terbaca status ini di wassap seorang kawan.


Breakfast pagi ni ai masak sup kambing.


Lantas, mari kita buat kajian yg lebih terperinci.

Persamaan ini menunjukkan bahawa reaksi adalah seimbang dan boleh bergerak di kedua-dua arah. Proses ini berlaku seperti berikut:

  1. Penggabungan: Molekul air (H₂O) dan karbon dioksida (CO₂) bertindak balas bersama-sama untuk membentuk asid karbonat (H₂CO₃).
  2. Keadaan Keseimbangan: Reaksi ini adalah dinamik dan boleh bergerak ke hadapan untuk membentuk H₂CO₃ atau ke belakang untuk memecahkannya kembali kepada H₂O dan CO₂.

Asid karbonat yang terbentuk ini adalah tidak stabil dan boleh berpecah menjadi ion hidrogen (H⁺) dan ion bikarbonat (HCO₃⁻):

H2CO3H++HCO3\text{H}_2\text{CO}_3 \rightleftharpoons \text{H}^+ + \text{HCO}_3^-

Proses ini penting dalam banyak sistem biologi dan geologi, seperti dalam pernafasan manusia dan dalam pembentukan gua batu kapur.


Ya ke boleh menyebabkan sakit jantung?.

Penghasilan asid karbonat (H₂CO₃) sendiri bukanlah penyebab langsung terjadinya penyakit jantung. Tetapi karbon dioksida (CO₂) dan keseimbangan asid-bes dalam badan memainkan peranan penting dalam kesihatan kardiovaskular.

  1. Asid-Bes dan pH Darah: CO₂ yang berlebihan dalam darah boleh menyebabkan peningkatan keasidan darah (penurunan pH), yang dikenali sebagai asidosis respiratori. Keadaan ini boleh mengganggu fungsi normal sel dan organ, termasuk jantung.

  2. Keseimbangan Elektrolit: Ketidakseimbangan pH darah boleh mempengaruhi keseimbangan elektrolit seperti kalium dan kalsium, yang penting untuk fungsi normal jantung. Ketidakseimbangan ini boleh menyebabkan aritmia (gangguan irama jantung).

  3. Hipoksia: Kadar CO₂ yang tinggi dalam darah boleh menunjukkan masalah pernafasan yang serius, seperti penyakit paru-paru obstruktif kronik (COPD). Masalah pernafasan ini boleh mengurangkan oksigen yang sampai ke tisu, termasuk jantung, menyebabkan tekanan tambahan pada jantung dan meningkatkan risiko penyakit jantung.

  4. Keradangan dan Tekanan Oksidatif: Keseimbangan yang terganggu antara penghasilan CO₂ dan oksigenasi boleh menyebabkan tekanan oksidatif dan keradangan, yang merupakan faktor risiko untuk penyakit kardiovaskular.

Kesimpulannya, walaupun penghasilan H₂CO₃ dari CO₂ dan H₂O adalah proses normal dalam badan, gangguan dalam pengurusan CO₂ dan keseimbangan asid-bes boleh memberi tekanan tambahan pada sistem kardiovaskular dan menyumbang kepada risiko penyakit jantung.   Nauzubillahiminzalik.   Moga Allah lindungi kita semua.



2 comments:

  1. Kalau tak silap Rasulullah ada berpesan supaya tunggu makanan yang panas menjadi sejuk, barulah boleh dimakan.

    ReplyDelete
  2. Itulah kenapa dalam Islam adab makan sudah ditulis, jangan tiup makanan.

    Saya akui sering lupa juga kak. Tapi baguslah reminder dari tulisan ini.

    Cuma dulu saya pikir itu Krn takutnya ada kuman dari mulut yg pindah ke makanan anak2 kalo kita meniup makanan mereka kan. Kalo makanan sendiri ya sudahlah.

    Tapi pernah juga ikut table manner course, dan di sana juga tidak diperkenankan utk meniup makanan panas.

    Jadi memang harus ditunggu dulu beberapa menit, bisa dengan mengobrol, baru kita bisa minum atau makan. Sudah agak sejuk.

    ReplyDelete

"Lisanmu adalah Syurga Nerakamu."
Komen anda adalah tanggungjawab anda sendiri. Admin blog tidak akan bertanggungjawab atas komen yg berbentuk umpatan atau kejian.