Sunday, October 20, 2024

Tip Menangani Pasangan Yang Suka Melepak

Asalkan ada isteri mengeluh tentang suami yang gemar melepak dengan kawan-kawan, terus kita nak kaitkan dengan skandal dan mencadangkan penceraian. Tak eloklah begitu. 😂😂   Entah-entah ada plot twist yang kita tak nampak.

Apa kata kita pandang dari sudut lain?

Ada juga lelaki yang suka melepak dengan kawan-kawan sebab ketagihan itu datang dari keinginan untuk rasa dihargai. Mungkin waktu melepak dengan kawan-kawan tu adalah masa dia fefilling jadi “hero” (walau pun hero kampung)— happy dipuji, dihormati, dan diberi perhatian. Suasana macam ni bagi sesetengah orang memang boleh menaikkan self esteem, walaupun ada kemungkinan kawan-kawan tu memuji sebab  suka dibelanja je. 






Jadi, apa yang isteri boleh buat?. Cuba wujudkan suasana yang serupa di rumah. Beri ruang untuk suami rasa dihormati, dan dengar pandangan mereka dengan lebih terbuka. Kalau perlu menegur, lakukan dengan berlapik, elakkan daripada mencabar egonya. Kadang-kadang, pujian kecil pun cukup untuk buat suami anda rasa dihargai. Mungkin itulah yang dia perlukan untuk lebih rapat dengan keluarga.

Perubahan kecil macam ni kadang boleh membawa kesan yang besar untuk keharmonian rumah tangga.

Memang tak dinafikan, isteri akan rasa terpinggir kalau suami selalu tak ada di rumah. Lagi-lagi yang jenis penakut dan ada anxiety.  Anak-anak masih kecil pula. Tapi apa kata cuba buat reverse psychology?.  Biarkan saja hobi mereka.  Jadikan masa tu “me time” untuk anda manjakan diri sendiri, buat hobi yang anda suka. Siapa tahu, dengan cara ni, anda boleh rasa lebih bahagia tanpa gangguan dan lebih tenang. Aura lebih memancar-mancar lantas suami anda pula yang cuak.. 

“Eh!.  Kenapa wife saya ni makin saya tinggal-tinggalkan makin happy lain macam pulak dia?”.    

Dan-dan beliau pun jelez tobat tak nak membuang-buang waktu lagi.  Kekeke.


Ingatlah kisah Siti Hajar, yang ditinggalkan di tengah gurun tapi tetap ikhlas dan tawakkal. Akhirnya, langkah beliau jadi ritual umat Islam seluruh dunia. Allah sentiasa bersama mereka yang ikhlas dan tawakkal, jadi tak perlu simpan dendam. Serahkan saja segala urusan kepada Allah.   Sekian.


No comments:

Post a Comment

"Lisanmu adalah Syurga Nerakamu."
Komen anda adalah tanggungjawab anda sendiri. Admin blog tidak akan bertanggungjawab atas komen yg berbentuk umpatan atau kejian.