Sunday, May 4, 2014

Tip Melariskan Jualan

Kepantasan loading menjadi penentu bilangan traffic sesebuah blog.   Semakin pantas loading, semakin ramai pembaca.   Sehebat mana pun entry jika banyak sangat "tol", banyak sgt  nak kena klik baru dpt baca entry,  pasti pembaca akan malas menunggu dan menekan butang x.    Tapi sebaliknya pula dengan satu kisah ni..    






gambar hiasan - pix digoogle dari sini


Tahukah anda?.    Idea ini menarik biarpun kedengaran agak kejam.   Satu cara untuk melariskan jualan di pasaraya.  Troli.    Troli yg baru memang selesa digunakan, roda masih berkeadaan baik dan jalan pun smooth je.   Tetapi peniaga yg bijak akan membiarkan troli2 yg nazak tanpa perlu diperbaiki.    Bukan sebab nak jimat kos maintenance tetapi.. DENGAR NI!!.  Secara phycologynya... jika kita gunakan troli yg jalan laju, kita tak sempat toleh kiri kanan... zup zap ambik mana yg sempat.


Maka itulah,  pasaraya di barat.. mereka sengaja mendesign troli2 yg bergerak slow atau membiarkan troli2 rosak.  Ini secara tak langsung, mempertingkatkan jumlah jualan, sambil2 cuci mata menolak troli yg lembab.. customer akan TERbeli barangan yg diperagakan.


Tetapi idea ini mungkin doesn't work for me.... sbb makin slow troli, makin malas aku nak nyoping.    Last2 aku ambik bakul, ambik mana yg muat kat bakul je.  Tak gitu Cik Bedah?.







4 comments:

  1. Betul2 ..saya pun rasa kalau troli tak ok.. mmg rosak mood.. nak2 pulak anak2 mula nak beli mcm2.. oh no no..

    ReplyDelete
  2. Betul2. ..kadang terus banned. .macam giant pulai utama ni...tak tahu kenapa...tiap kali tolak troli kat giant tu...terasa macam ada electric shocked. .tp jenis low voltage la...suami kata sbb aruhan electromagnetic pada tayar troli tu ditambah dengan tapak tangan koi yg berpeluh...ye kan aje laaa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh I pun pernah jumpa sitausi tu Nafisa. Apa yg dikata yr hubby mmg ada benarnya.

      Delete

"Lisanmu adalah Syurga Nerakamu."
Komen anda adalah tanggungjawab anda sendiri. Admin blog tidak akan bertanggungjawab atas komen yg berbentuk umpatan atau kejian.