Tuesday, March 24, 2009

KEMANDULAN LELAKI

Masalah kesuburan tidak hanya disebabkan berpunca dari kaum hawa, akhir akhir ini fakta membuktikan bahwa kejadian infertilitasi atau kemandulan pada lelaki semakin meningkat. Sayangnya, sehingga ke saat ini ramai kaum ibu yang menghadapi kesulitan mengajak suaminya untuk melakukan pemeriksaan kesuburan dengan berbagai macam alasan.

Menurut data terkini, hampir 50% kes pasangan mandul disebabkan oleh faktor suami. Tentu saja data ini sudah cukup membuktikan bahwa kemandulan pada lelaki memerlukan perhatian secara khusus. Berikut dinyatakan beberapa faktor yang menyebabkan mengapa seorang lelaki itu menjadi mandul :

VARIKOKEL

Varikokel merupakan penyebab utama kemandulan pada laki laki. Varikokel disebabkan oleh kerana melebarnya vena vena yang terdapat pada saluran sperma testis. Pelebaran vena ini akan menyebabkan gangguan sirkulasi darah testis dan menghangatkan suhu testis. Bila keadaan ini dibiarkan berlangsung agak lama maka akan menyebabkan kerosakkan pada testis sehingga fungsi utamanya sebagai fabrik sperma menjadi terganggu.

Gejala varikokel hampir tidak dirasakan atau disedari oleh penderitanya. Beberapa penderita hanya merasakan ketidakselesaan pada testis yang terkena tapi itu pun sangat jarang. Varikokel baru boleh dipastikan dengan pemeriksaan langsung oleh doktor melalui penyinaran. Sehingga ke saat ini penanganan terhadap penderita varikokel adalah dengan pembedahan, sayangnya setelah dilakukan pembedahan belum tentu kesuburan lelaki akan kembali 100%. Hal ini disebabkan varikokel sudah berlaku lama dan testis sudah rosak terlalu parah.

MEROKOK

Beberapa penyelidikan telah membuktikan bahawa kepada perokok kualiti dan kuantiti spermanya sangat rendah. Pada analisis sperma yang dilakukan, jumlah sperma yang dihasilkan sangat sedikit dan pergerakannya pun sangat lambat.

NAJIS DADAH

Penyalahgunaan ubat-ubatan terbukti akan meningkatkan kemungkinan seorang lelaki menjadi mandul. Hal ini diakibatkan oleh karena kandungan kimia yang terdapat dalam ubat-ubatan tersebut.

OLAHRAGA YANG SALAH

Olah raga memang sangat bagus untuk meningkatkan kesuburan pria asal dilakukan dengan benar. Sayangnya kebanyakan mereka mengabaikan kesihatan testis dalam berolah raga. Tingkah laku yang salah ini antara lain penggunaan celana yang terlalau ketat dan terlalu lama berolah gara menggunakan basikal. Kedua hal ini akan menyebabkan gangguan sirkulasi panas pada testis sehingga menyebabkan gangguan pada kinerja testis.

Sebagaimana kita tahu, skrotum sebagai pembungkus testis mempunyai mekanisme unik dalam mempertahankan suhu optimal testis. Ketika suhu sekitar panas, skrotum akan mengembang untuk mengurangi kepanasan, sebaliknya pada saat suhu persekitaran dingin maka skrotum akan mengecut untuk memanaskan testis. Mekanisme inilah yang terganggu bila kita menggunakan celana yang terlalu ketat dan terlalu lama berbasikal.

STRESS

Stress yang menghinggapi kaum adam mempunyai peranan juga dalam masalah kemandulan. Stress akan menyebabkan gangguan metabolisme tubuh yang selanjutkan akan berpengaruh pada seluruh organ tubuh termasuk testis.

Demikianlah beberapa faktor yang dikira menjadi penyebab mengapa seseorang lelaki boleh menjadi mandul. Jadi, bila anda seorang suami dan berasa ada kejanggalan dalam hal kesuburan apa salahnya anda membuat pemeriksaan dengan bertemu doktor. Semakin cepat faktor faktor diatas diketahui maka semakin mudah masalah anda dapat diatasi. Untuk itu, sementara anda menemui doktor, KOPI KELAPA DARA juga baik untuk merangsang hormon-hormon. Anda disarankan mencubanya. Untuk mendapatkan diskaun yang hebat sila daftarkan diri secara PERCUMA di :

http://www.bio-asli.com/daftar.asp?id=sam73

Pendaftaran adalah terbuka kepada semua tidak kira anda berada di Singapura, Indonesia, Brunei, Thailand malah seluruh dunia. Penghantaran akan dilakukan terus ke pintu rumah anda.

No comments:

Post a Comment

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...